Garda Naţională de Mediu a făcut a doua plângere penală în cazul depozitelor ilegale de deşeuri din Ineu de Criş şi Vadu Crişului. În acelaşi timp s-au demarat procedurile de „take back”, prin care se va decide soarta finală a deşeurilor.

Comisariatul Judeţean Bihor al Gărzii de Mediu a dispus aplicarea unei a doua amenzi de 60.000 de lei firmei care a transportat deşeurile textile din Italia, după ce a finalizat cercetările în cazul depozitului ilegal de la Vadu Crişului. În acelaşi timp s-au depus două plângeri penale la Parchetul de pe lângă Tribunalul Bihor, în cazul celor două depozite ilegale de deşeuri de la Ineu de Criş şi Vadu Crişului, pentru fals şi uz de fals. În acte, cele două firme ar fi declarat că doar tranzitează România pentru a duce deşeurile la reciclat sau incinerat. Şi în cazul depozitului de la Ineu, Garda de Mediu a dispus aplicarea unei amenzi de 60.000 de lei, maximum prevăzut de lege în astfel de cazuri.

Aşa cum a arătat CRIŞANA în urmă cu câteva zile, peste 700 de tone de deşeuri textile au fost introduse ilegal în ţară şi abandonate în două depozite la fel de ilegale. Deşeurile au fost aduse cu scopul de a fi incinerate sau reciclate la o fabrică de ciment. Abia intrate în ţară, camioanele au descărcat zecile de tone de deşeuri pe nişte terenuri închiriate de la diverse persoane private, terenuri aflate în perimetrul fostelor CAP-uri din cele două localităţi amintite. La Ineu de Criş deşeurile au fost mascate cu nişte baloţi de paie, pentru a nu fi observate din stradă.

Mihai Togor, şeful Comisariatului Judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu ne-a declarat că s-a demarat procedura de „take back” prevăzută în cazul transporturilor transfrontaliere de deşeuri nepericuloase. Acest lucru presupune că oficialii Gărzii de Mediu vor lua legătura cu omologii lor din ţara de proveninenţă a deşeurilor, în speţă Italia. De aici sunt posibile două căi: fie deşeurile sunt returnate către ţara de origine, fie vor fi valorificate în România pe cheltuiala statului italian, urmând ca acesta din urmă să se întoarcă ulterior împotriva firmelor care au realizat transporturile, pentru recuperarea sumelor.

„Noi continuă cercetările în acest caz pentru a vedea dacă mai există astfel de depozite în judeţ”, ne-a declarat Mihai Togor.