Ieri, cu ocazia Zilei internaţionale a educaţiei copiilor nevăzători, în cadrul Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Senzorială (Grădiniţa pentru copii ambliopi) din Oradea, singura unitate de învăţământ din urbe destinată copiilor cu deficienţe grave de vedere, s-a desfăşurat o serie de activităţi destinate copiilor cu deficienţe de vedere. Primele activităţi au constat într-o serie de audiţii muzicale reunite sub titulatura "Copilărie fericită", programul fiind urmat de o activitate-concurs intitulată sugestiv "Cel mai bun recitator".

Talente mici, speranţe mari
Programul a debutat cu un colaj de activităţi reunite sub genericul "Copilărie fericită". Copiii, îndrumaţi de educatoarele Aurina Muscă, Adriana Crişan şi Samica Boghiu, au interpretat numeroase poezioare şi cântecele dedicate copilăriei. Mai mult, pentru a ne demonstra faptul că, în ciuda problemelor cu care se confruntă, copiii sunt foarte talentaţi, dar şi perseverenţi, aceştia au pregătit şi o horă. Dans care a reuşit să descreţească frunţile şi să readucă zâmbetul pe chipurile celor prezenţi la eveniment. Munca copiilor a fost răsplătită cu ropote de aplauze. Totodată, prichindeii au participat şi la un concurs intitulat "Cel mai bun recitator", concursul fiind urmat de o scurtă activitate destinată teatrului de păpuşi. Astfel, copiii cu diverse păpuşi, confecţionate de educatoare, dar şi prin talentul acestora ieşit din comun, au reuşit să interpreteze câteva secvenţe din diverse piese jucate în cadrul teatrului de păpuşi, ca nişte actori profesionişti. De menţionat că Ziua internaţională a educaţiei copiilor nevăzători se marchează, din anul 1946, în ziua de naştere a pedagogului francez Valentin Hauy (1745-1822), cel care a întemeiat prima şcoală pentru nevăzători din lume, la Paris, în 1784.

Casa copiilor "speciali"
În anul 1965, din iniţiativa medicilor oftalmologi Norbert Segal şi Francisca Bogdan, cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor şi al Autorităţii de Sănătate Publică Bihor, în municipiul Oradea a luat fiinţă prima şi singura unitate de învăţământ destinată copiilor cu deficienţe grave de vedere, grădiniţa pentru copiii ambliopi. În anul 2006, grădiniţa s-a transformat în Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Senzorială.
Programe pentru reintegrarea în societate a copiilor
Baza materială a grădiniţei este compusă din şapte săli dotate şi utilate în conformitate cu normele impuse, patru cabinete psihopedagogice dotate cu materiale didactice, calculatoare şi aparatură specifică pentru terapia tulburărilor de vedere/auz, cabinet medical, sală de mese, cabinet pentru intervenţie timpurie şi un minipărculeţe destinat recreării copiilor. De copii se ocupă 14 educatoarecu experienţă, şapte profesori psihopedagogi, o asistentă medicală, o asistentă ortoptistă şi 12 care nedidactice. În momentul de faţă derulăm o serie de activităţi destinate copiilor din cadrul centrului. Astfel, în colaborare cu Liceul de Artă desfăşurăm programul "Talente mici, speranţe mari", care are ca scop stimularea mentală, antrenarea fizică, integrarea socială şi dezvoltarea mai amplă a abilităţilor copiilor cu cerinţe educative speciale prin activităţi creative şi recreative. Un alt proiect demarat este depistarea precoce şi intervenţia timpurie în cazul copiilor cu deficienţe senzoriale multiple", ne-a precizat d-na Rodica Lezeu, directoarea centrului.