Medicul Hadrian Borcea, şeful UPU – SMURD Bihor a anunţat, ieri, într-o conferinţă de presă, că Oradea va deveni, din ianuarie 2020, centru de formare a dispecerilor din sistemul 112.

Atât dr. Borcea, cât şi inspectorul şef al ISU Bihor, col. Sorin Caba, au subliniat două aspecte importante: acţiunile bine intenţionate dar greşite ale martorilor unui accident rutier şi momentul apelului la 112.  

Şeful UPU/SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea, şi şeful ISU Bihor, col. Sorin Caba, au discutat ieri despre comportamentul martorilor la accidente şi în momentul apelului 112. Doctorul Borcea a menţionat, mai întâi, acţiunile bine intenţionate ale celor care sunt martori la accidente rutiere şi vor să salveze victimele din autovehicule într-un mod neadecvat, care deseori agravează leziunile victimelor. Medicul a dat ca exemplu un caz concret din Oradea, când martorii au încercat să extragă un şofer din autoturismul avariat, victima având picioarele prinse în bord.

„Când au ajuns echipajele de intervenţie, el atârna în afara autovehiculului. Aşa ceva nu e voie să se întâmple. Chiar dacă victima nu este încarcerată şi poate să iasă din maşină şi singură, e chiar bine să o încurajăm să rămână în maşină în poziţia în care a fost surprinsă în momentul accidentului, pentru că leziunile, în general, nu sunt vizibile trecătorilor. Şi nouă ne este greu adeseori să evaluăm în totalitatea lor leziunile osoase, leziunile organelor interne, cu atât mai mult pentru persoanele laice, să spun aşa, care încearcă să ajute. Conduita corectă este ca atunci când nu sunt riscuri mari – de tipul exploziei sau incendiului, foarte rare, de altfel – victimele trebuie încurajate să rămână în poziţia în care au fost surprinse în momentul impactului. Fie că sunt pietoni, biciclişti, motociclişti sau pasageri în autovehicule, urmând ca salvatorii să procedeze la evacuarea, extragerea sau imobilizarea victimelor”, a declarat doctorul Borcea. Un al doilea aspect important este momentul apelului la 112, în care apelantul trebuie să-şi păstreze, pe cât posibil, calmul şi răbdarea, pentru a oferi cât mai multe informaţii de la eveniment.

„Evident că cel care sună este sub impactul a ceea ce a văzut sau chiar trăit, dacă a fost implicat, şi de aici rezultă o nerăbdare sau o emoţie aparte prin care încearcă să urgenteze sosirea echipajelor. Pe de altă parte, este dispecerul sau coordonatorul din dispecerat care are nevoie de informaţii. Pentru că, în funcţie de natura evenimentului sunt trimise echipaje specializate, de la descarcerare, de stingere a incendiului etc. Este foarte important ca apelantul să înţeleagă că, rămânând cu el în convorbire, nu înseamnă că nu s-au trimis deja echipaje. Practic, primele echipaje sunt trimise în timpul convorbirii, urmând ca treptat să se mobilizeze şi alte echipaje, în funcţie de răspunsurile primite. Deci această răbdare sau mai degrabă înţelegere a mecanismului din spatele apelului la 112, este foarte importantă," a spus medicul. Col. Sorin Caba, şeful ISU Bihor, a adăugat că, practic, percepţia greşită a martorului sau a victimei care sună este că, cu cât închide telefonul mai repede, cu atâta echipajele vor afla şi se vor deplasa mai repede la locul evenimentului. "Acest apel este gestionat din dispecerat, dar este ascultat deja de către subunităţi. Practic, ei se alertează pentru intervenţie din primul moment şi deja fac deplasarea. Informaţiile sunt foarte importante. Pentru că nu este totuna dacă avem implicată o cisternă sau un camion care transportă deşeuri sau substanţe periculoase. Este important numărul de victime, tipul autovehiculelor implicate şamd. Acest apel este important să fie dus până la capăt şi dispecerii să poată colecta cât mai multe informaţii relevante. Ei au pregătite întrebări în acest sens, drept pentru care ne aşteptăm să primim şi răspuns. De cele mai multe ori trebuie să revenim cu apel la cel care a sunat pentru că a închis prea repede”, a subliniat Caba. Potrivit salvatorilor, au fost situaţii în care chiar şi echipajul de descarcerare a ajuns în faza a doua pentru că apelantul nu a avut răbdare să descrie ceea ce s-a întâmplat. Dr. Hadrian Borcea a mai precizat că, dincolo de caracterul continuu, programul de pregătire a dispecerilor, care a început în luna septembrie, este o nouă activitate care îi transformă pe toţi cei care lucrează în dispecerat în dispeceri unici. Adică pompierul va putea prelua şi apeluri pentru urgenţe medicale, medicii vor prelua şi apeluri pentru incendii şamd, în ideea  de a crea un tip de dispecer unic. "Se creează, practic, o nouă meserie, cea de dispecer. Şi cursul este de mai lungă durată. Vestea  bună e că Oradea va deveni centru de formare pentru această meserie, alături de Bucureşti şi Tg. Mureş, care sunt deja centre de formare pentru meseria de dispecer. Probabil, din luna ianuarie 2020, Iaşi şi Oradea vor deveni centre regionale de pregătire a dispecerilor," a mai declarat Borcea.