CFR Călători vrea să dea în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară - Exemplu de ineficiență la stat
CFR Călători nu a renunțat la intenția de a da în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru prejudiciile cauzate de nelivrarea ramelor (trenuri electrice cu module tractante în ambele capete) noi Alstom și se lucrează la dosar pentru a se merge în instanță.
„Se lucrează la dosar, pentru că trebuie făcute multe calcule vis-a-vis de ce nu am realizat noi și vrem să ne ducem cu totul cap-coadă în instanță. 12 trebuiau să vină până la 31 decembrie 2023 și nu a venit decât unul cu care nu putem opera, ne încurcă parcursul, ne încurca turnusurile. Nu, putem opera pe distanțe scurte. Speram să am 12 să fac toată ruta București - Constanța cu ele, foarte rapide și cu module în ambele capete. Nu am putut, vom face tot din vagoane, ceea ce ne diminuează foarte mult capacitatea de transport”, a declarat, joi, directorul general al companiei, Traian Preoteasa, la lansarea programului Trenurile Soarelui.
Potrivit acestuia, s-au făcut alte patru grafice noi de livrare, însă nici acestea nu au fost respectate.
„Cred că s-au făcut vreo patru grafice de livrare și nu a fost respectat niciunul. Trebuiau să vină până la 31 decembrie 2024, în martie 2025 trebuia să vină a patra. Nu au venit. Este un contract între ARF și Alstom, noi suntem beneficiarii finali. Noi avem un contract cu ARF. ARF, din punctul nostru de vedere, nu și-a realizat clauzele contractuale. Vom vedea ce se întâmplă”, a adăugat Preoteasa.
La începutul lunii februarie, șeful CFR Călători a anunțat că operatorul a pierdut în 2024, prin neîncasare, aproape 30 de milioane de lei, pentru că nu a intrat în posesia celor 12 rame contractate de statul român cu Alstom și va da în judecată ARF, care a încheiat cu producătorul francez un act adițional ce a modificat graficul inițial de livrare a ramelor, anulând, practic penalitățile ce ar fi trebuit aplicate pentru nelivrarea la timp a acestora.
„Noi am făcut licitații de adjudecare a ramelor - 13, 12, 17. Noi am semnat un contract cu ARF în decembrie 2023, în care aveam un grafic de livrare. Noi trebuia să avem cele 12 rame în februarie 2024. Este contractul semnat de ARF cu Alstom. A trecut un an. Noi n-avem nicio ramă preluată. (...) Dacă aveam cele 12 rame, nu vreau să fac un calcul cu încărcare maximă pe ruta București - Constanța - Brașov, unde circulă aceste trenuri, eu am făcut dintr-un calcul, așa... este un minus de încasări de vreo 30 de milioane de lei. Noi vom face o sesizare în instanță și vom da în judecată ARF, iar dacă statul român își permite să plătească aceste penalități mie și să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv de la Alstom, nu e treaba mea. În schimb, tot pe la jumătatea lunii decembrie s-a semnat un adițional între ARF și firma Alstom, care a modificat integral graficul de livrare a ramelor. Deci, se semnează de către ARF un adițional în care modifică graficul de livrare și mi se spune că toate ramele vin în 2025. Practic, ce ai făcut cu acest adițional? Ai anulat toate penalitățile care trebuiau facturate în anul 2023 - 2024. Odată modificat graficul de livrare, automat aceste penalități cad”, a susținut, pe 3 februarie, Traian Preoteasa, într-o conferință de presă.
Potrivit datelor ARF remise la solicitarea Agerepres, totalul penalităților de întârziere pe care Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport trebuie să le plătească Autorității pentru nerespectarea graficului de livrare a celor 37 de trenuri noi Coradia Stream se ridica, la finele lunii februarie 2025, la 248,837 milioane de lei (49,767 milioane de euro), fără TVA.
Din cele 37 de trenuri (fiecare cu o capacitate de transport de aproximativ 160 de locuri pentru pasageri), doar două au ajuns până acum în România și doar unul se află în circulație, deși contractul prevedea ca termen limită pentru livrarea tuturor ramelor finalul anului 2024.
După un nou grafic de livrare, a treia ramă RE-IR era programată să fie livrată ARF în luna martie 2025, însă nu a venit, iar ultimele trei RE-IR, din cele 37, urmează să fie livrate în luna ianuarie 2026, spun reprezentanții Autorității.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.