Proiectul de reorganizare a traficului în zona Parcului 1 Decembrie, prin separarea fluxului de circulație rutieră de cea pietonală și liniile de tramvai, prin construirea de drumuri cu benzi dedicate transportului public de călători și prin redirecționarea în subteran a altor fluxuri de circulație rutieră existente, a fost votat în Consiliul Local.

Mai exact, consilierii au aprobat indicatorii tehnico-economici – faza proiect tehnic de execuție, pentru a doua etapă a proiectului. Urmează derularea procedurii de licitație pentru realizarea lucrărilor. Valoarea totală a investiției este de puțin peste 41,3 milioane de lei cu tot cu TVA, iar durata de realizare a investiției este 15 luni.

Implementarea acestui proiect va rezolva deficiențele de trafic care afectează semnificativ transportul public, Piața Emanuil Gojdu fiind punctul de întâlnire a peste 80% dintre traseele de tramvai și autobuz din municipiul Oradea.

Se va asigura separarea acestui tip de circulație de liniile de tramvai pe întreaga lungime a acestora în zona proiectului, prin subtraversare (drumuri cu bandă dedicată pentru autobuze) sau prin treceri la nivel cu liniile de tramvai și se va reamenaja infrastructura rutieră la care se intervine în acest scop prin bretele și benzi de încadrare.

 

Traficul se mută sub pământ!

Prima etapă a proiectului vizează reorganizarea traficului în zona Pieței Emanuil Gojdu și Parcului 1 Decembrie, prin realizarea unui pasaj subteran, obiectivul fiind crearea unui coridor de mobilitate urbană prin traversarea Căii A. Averescu pe sub bulevardul din piața E. Gojdu și liniile de tramvai, printr-un pasaj subteran, precum și reorganizarea traficului în zona intersecției B-dului Dimitrie Cantemir cu str. Sucevei prin amenajarea unui pasaj subteran, care să asigure traversarea subterană a intersecției. Prin coborârea traficului în pasajul subteran se va putea asigura continuitatea spațiului pietonal în prelungirea Parcului 1 Decembrie, astfel încât să permită o amenajare peisagistică unitară dinspre Parcul 1 Decembrie înspre Cetatea Oradea, înglobând Catedrala Ortodoxă.

Pasajul principal, pe Bulevardul Dimitrie Catemir în Piața Independenței, va asigura subtraversarea bulevardului pe toate cele șase benzi, lungimea zonei acoperite fiind de 79 m. Pe partea dreaptă a rampei Sud - Nord se va desprinde o bretea care va asigura relația la dreapta pe Calea Clujului.

Al doilea pasaj, proiectat pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Sud - Nord, în zona parcului Emanuil Gojdu, va asigura traversarea bulevardului înspre centru pe sub culoarul creat de str. Independenței și Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 22,50 m.

Pasajul numărul trei, care urmează a fi realizat pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Nord - Sud, în zona parcului Emanuil Gojdu, asigură trecerea bulevardului din direcția Nord în direcția Sud, subtraversând linia de tramvai și axa creată de str. Independenței și Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 47 m.

Al patrulea pasaj, proiectat pe Calea Mareșal Alexandru Averescu, va trece pe sub toate benzile bulevardului și liniilor de tramvai. Lungimea zonei acoperite va fi de 46 m.

Pasajul numărul cinci, proiectat pe strada Piața 1 Decembrie va subtraversa linia de tramvai, asigurând accesul din Bulevardul Cantemir către Strada Piața 1 Decembrie, care va avea dublu sens. Lungimea zonei acoperite va fi de 17,40 m, asigurând exclusiv continuitatea liniei duble de tramvai.

În cadrul proiectului sunt prevăzute benzi dedicate pentru transportul public de persoane pe ambele direcţii de deplasare pe Bd. Dimitrie Cantemir (Sud-Nord şi Nord-Sud), iar zona dintre Parcul 1 Decembrie și Catedrala Ortodoxă este pietonalizată.

Etapa a II-a acestui proiect complex urmează să fie realizată în zona intersecției dintre Bulevardul D. Cantemir și strada Sucevei. Aici vor fi realizate două girații, care vor fi traversate în subteran de un pasaj, care ar urma să asigure benzi dedicate autobuzelor care circulă pe relația D. Cantemir – Centrul Civic, iar în partea de nivel al solului o bandă dedicată liniei de tramvai. Prin realizarea celor două girații vor fi evitate și o serie de puncte de conflict cu liniile de tramvai.

Este prevăzut un pasaj subteran cu patru benzi de circulație, două pe fiecare sens de circulație. Lungimea zonei acoperite va fi de aproximativ 29 m.

Pentru etapa a II-a a proiectului, vineri, 24 iulie, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici – faza proiect tehnic de execuție, iar pentru etapa I este în curs de finalizare proiectul tehnic, urmând ca luna viitoare să fie supus aprobării și acesta în cadrul ședinței de Consiliu Local.

Proiectul intitulat „Coridor de mobilitate urbană durabilă în piața Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa II” este finanțat prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, în cadrul proiectului integrat „Coridorul de mobilitate urbană durabilă din Piața Emanuil Gojdu - Piața Cetate, Oradea”.

Obiectivul general al proiectului constă în reducerea emisiilor de carbon în Municipiul Oradea prin crearea unui coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu - Piața Cetate, printr-o abordare integrată bazată pe Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a Municipiului Oradea.