Cu toate provocările cauzate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, anul 2022 a fost mai bun decât anii precedenţi pentru Direcţia Tehnică din cadrul Primăriei Oradea. În 2022 a fost demarat cel mai mare proiect coordonat de către Direcția Tehnică – construirea celor cinci pasaje subterane din Centrul Civic, care ar trebui să fie finalizate în acest an.

„Anul trecut, după provocările pandemice, a venit cu provocările datorate creșterilor de prețuri la materialele de construcție. Am avut lungi discuții cu constructorii. Unii au dorit să oprească temporar lucrările pentru că majorările de prețuri îi duceau în incapacitatea de a continua aceste lucrări și de a-și plăti angajații. Cu toate acestea, nu am avut șantiere care să fie suspendate sau să se oprească”, a declarat viceprimarul Marcel Dragoș.

Bilanţul activităţii derulate în 2022 a fost prezentat de directorul Direcției Tehnice, Sebastian Marchiș.

Investiţii realizate în 2022

Activitatea de bază a Direcției Tehnice constă în lucrările de întreținere, reparații, amenajări străzi, poduri și trafic rutier din municipiu, precum și lucrările de investiții aferente acestui patrimoniu.

„La finalul anului 2022, în municipiul Oradea, dintr-un număr de 935 străzi în lungime totală de circa 471,548 km, 684 străzi în lungime de circa 363,568 km sunt modernizate integral sau pe tronsoane de stradă, iar 251 străzi în lungime de circa 107,980 km sunt nemodernizate sau nu sunt modernizate pe întreaga lungime a străzii. Au fost cheltuiți pentru lucrările de întrețineri, reparații străzi, poduri și trafic rutier 32.500.000 lei. 

Pentru acest an ne dorim să recepționăm cel puțin 50 de străzi, trend pe care să-l menținem și în anii ce urmează”, a precizat Sebastian Marchiș.

Printre altele, în anul 2022, în cadrul lucrărilor de întreținere și reparații străzi modernizate au fost realizate lucrări pe arterele importante ale municipiului: strada Pionerilor, strada Trotușului, strada Cardinal Alexandru Todea, strada Ion Alexi, strada Cucului, strada Dealului, strada Drumul Hotarului, strada Moviliței, strada Cântărețului, strada Ciucașului, strada Ion Pop Reteganul, strada Viilor, strada Dimitrie Anghel, strada Francisc Hubik, strada George Bacaloglu.

De asemenea, s-a finalizat un pod peste Pârâul Peța, s-au amenajat alei, parcări, trotuare, piste de alergare și piste de pump-track și au fost amenajate 904 locuri de parcare.

S-au executat lucrări de întreținere și reparații pe 155 străzi nemodernizate și au fost recepționate 28 obiective. Totodată, au început lucrările la cele 5 pasaje subterane din Piața Gojdu, fiind cel mai mare proiect coordonat de către Direcția Tehnică.

Planuri pentru 2023

Pentru 2023, Direcția Tehnică are în plan reabilitarea pasarelei hobanate peste râul Crișul Repede, construire de drumuri colectoare și pasaj pentru Centrul de Transport Intermodal, modernizarea străzilor Veteranilor, Roman Mottl, Radu Demetriu, Ion Ciordaș, Făgărașului, Vasile Coman, Valea Frumoasă, Gurghiului, Gheorghe Ionescu Sisești, Nordului, Agronomului, Aurel Pavel Bănuț, Brumei, Bunyitai Vince, George Andrei Petre, Aurel Covaci, Caporal Constantin Mușat, Mircea Zaciu, Mihail G. Samarineanu, Dumitru Chirilă, Fabian Imre, Stelian Vasilescu, Corneliu Zdrehuș, Lupșa Ștefan, Vasile Stroescu, Alexandru Pele, Iosif Pervain, iluminat arhitectural al clădirii situate pe strada Iosif Vulcan nr. 2 colț cu str. Republicii, iluminat arhitectural al clădirii Casa Venețiană (Palatul Rimanoczy), modernizare Parc Petőfi, amenajare parc public str. Rectorului - Matei Corvin, reabilitare și modernizare str. Meșteșugarilor între sens giratoriu str. Lăpușului și intersecție cu str. Oneștilor.