Potrivit unei statistici oferite de reprezentantul acestei instituţii, 168 de persoane au depus anul trecut la registratura Biroului Teritorial din Oradea câte o solicitare în vederea soluţionării problemei cu care se confruntă în relaţia lor cu instituţiile statului. Dintre cele 168 de petiţii inregistrate, 107 au intrat în competenţa Avocatului Poporului şi au putut fi instrumentate de experţii acestei instituţii.

Dintre sute de dosare...
Conform informaţiilor oferite de reprezentantul Biroului Teritorial, Alina Olah Avram, din cele 107 de dosare instrumentate, 56 au fost soluţionate. 19 persoane s-au plâns de încălcarea dreptului la petiţionare, 16 cetăţeni au invocat dreptul persoanei vătămate de o autoritate pulbică, respectiv au fost înregistrate 10 cazuri în care se constată încălcarea dreptului constituţional la un nivel de trai decent. De asemenea, alte 8 dosare în care se reclamă încălcarea dreptului la proprietate privată au fost soluţionate, alături de câte un dosar în care cetăţenii se plâng fie că nu li s-a respectat dreptul la informare, fie nu s-au putut bucura de dreptul la ocrotirea sănătăţii sau la un mediu sănătos. "Într-un caz soluţionat pozitiv, petentul susţine că s-a prezentat la sediul ASCO pentru a depune dosarul în vederea beneficierii ajutorului de încălzire. Cererea sa nu a fost însă primită pe motiv că nu deţine actele de proprietate ale locuinţei sale. Petentul afirmă că locuinţa sa este construită de 20 de ani, însă nu deţine autorizaţie de construire, iar din cauza dificultăţilor financiare, nu poate face demersurile necesare pentru obţinerea autorizaţiei şi intabularea locuinţei sale în Cartea Funciară. În urma intervenţiei noastre, cazul a fost rezolvat", ne-a precizat Alina Olah Avram, expert în cadrul Biroului Teritorial Oradea. În ce priveşte numărul de dosare nerezolvate, acestea se ridică la 40. Cele mai multe dintre reclamaţiile care s-au dovedit a fi neîntemeiate privesc dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică (18); dreptul la proprietate privată (10); dreptul la un nivel de trai decent (7); dreptul de petiţionare (3); dreptul la moştenire (1); respectiv dreptul la dreptul persoanei cu handicap (1). Au mai rămas în lucru doar 11 dosare din cele 107...

Singur împotriva tuturor
Potrivit legislaţiei în vigoare, instituţia Avocatul Poporului are competenţe în domeniul apărării drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor în raporturile acestora cu autorităţile publice. Nu fac obiectul instrumentării Avocatului Poporului plângerile îndreptate împotriva actelor emise de o instanţă de judecată, emise de preşedintele României sau Parlament. Cererea adresată Instituţiei Avocatul Poporului trebuie să cuprindă: numele şi domiciliul cetăţeanului; drepturile sau libertăţile pe care persoana le consideră încălcate şi descrierea faptei; data la care persoana a luat cunoştinţă despre încălcarea drepturilor sale; numele funcţionarului, instituţiei sau autorităţii publice la care se referă plângerea; dovada că petiţionarul s-a adresat autorităţii competente şi nu a primit răspuns sau i s-a refuzat soluţionarea cererii (copia de pe numărul de înregistrare a petiţiei, copia confirmării de primire prin poştă sau copia recipisei poştale); menţionarea dacă plângerea face obiectul unui proces aflat pe rolul instanţelor judecătoreşti.

Persoanele vătămate în unul din drepturile lor conferite de lege pot formula petiţii personal, prin poştă sau prin e-mail. Adresa instituţiei este strada Mihai Eminescu nr. 2, Oradea, iar adresa de e-mail este bto@avporadea.ro. Programul de lucru este de luni până joi, între orele 9.00-16.00, iar vineri, de la 9.00 la 12.00. Informaţii suplimentare pot fi obţinute şi la numărul de telefon 0259/440535.