Discuţii aprinse, ieri, în Sala de conferinţe a Muzeului Ţării Crişurilor din Palatul Episcopal, între reprezentanţi ai instituţiilor de cultură şi culte, muzeografi, profesori şi oameni de afaceri din Oradea. Tema, Stabilirea şi perpetuarea unui brand al oraşului, nu a reuşit să convingă şi autorităţile locale, care au lansat, de altfel, acest proiect, să participe la întâlnire. Moderator a fost Ioan Moldovan, redactorul-şef al revistei Familia. "Este nevoie să inventăm, acum, la început de mileniu III, un brand în Oradea? Sau să cernem din tradiţia oraşului elemente care ar putea constitui o carte de vizită, un simbol, o emblemă a oraşului?", s-a întrebat Ioan Moldovan. Un răspuns a venit din partea jurnalistului Florin Ardelean, care a definit brandul ca fiind "arhetipul spiritului locului". "Avem un spirit al locului aici, în Oradea? Sigur, dacă avem, el poate lua diferite forme: arhitecturală, plastică, muzicală etc. Artiştii plastici au propus deja două sau trei simboluri, mai mult sau mai puţin abstracte. Eu cred că acest simbol nu trebuie să fie nepărat vizibil. Avem simboluri bune şi rele, dar şi simboluri traumatice. Cetatea, spre exemplu, este, din păcate, un simbol traumatic, Universitatea este un simbol compromis, iar floarea de lotus este un simbol frivol", a spus Florin Ardelean. La rândul său, Dacian Palladi a explicat ce înseamnă brandul din punctul de vedere al omului de afaceri. "Pentru mine, brandul este ceva care aduce influenţă şi bani. A avea brand înseamnă a urmări binele oraşului. E vorba de puterea cuvântului şi de bani", a spus el. Traian Ştef, directorul Bibliotecii Judeţene, a fost de părere că Oradea trebuie să-şi găsească, întâi de toate, o identitate: "În acest moment, nu ştim care este identitatea oraşului nostru. Oradea poate redeveni oraş central-european, dar pentru asta este nevoie de voinţă. Apoi, această identitate trebuie proiectată într-o viziune administrativă şi culturală, după care se hotărăşte brandul. Revista Familia poate fi una din mărcile culturale ale identităţii Oradiei". Discuţia s-a centrat, în principal, în jurul proiectului lansat de Primăria Oradea, de organizare a unui concurs privind alegerea unui brand al oraşului. Din păcate, niciun reprezentant al administraţiei publice locale nu a onorat cu prezenţa această întâlnire.