Din luna august 2010, Gara Oradea adăposteşte două din cele mai reprezentative locomotive fabricate în România, cunoscătorii asociindu-le cu începuturile căilor ferate româneşti. O asociaţie care le-a salvat de la dezmembrare şi vânzarea la fier vechi face un apel către cetăţeni să ajute la protejarea lor şi în viitor.

Aceste două locomotive au fost aduse pe rând şi expuse în Gara Oradea, fiind salvate de la topire de către iubitorii de istorie a trenurilor şi căilor ferate româneşti. Înainte de a ajunge la Oradea, acestea au zăcut expuse în Gara Arad.

Locomotiva 142.044

Este prima expusă în Gara Oradea, fiind fabricată în 1938, la Reșița. „Iuțeala” maximă a locomotivei este de 110 km/h, performanțe susținute de rezervoarele mari pentru combustibil: 5,5 tone de păcură și 32 metri cubi de apă. Dimensiunile sale sunt impresionante: are o lungime totală de 23,5 m, 4,6 m înălțime, 3,1 m lățime și o greutate de 193,7 tone. Numărul de înmatriculare este, de fapt, un cod care oferă detalii tehnice: 1 reprezintă numărul roților alergătoare, 4 este numărul roților cuplate, iar 2 reprezintă numărul roților purtătoare. 44 arată că locomotiva noastră este al 44-lea exemplar produs din acest model. Locomotiva s-a aflat în circulație până în anul 1970, dar în anii ‘90 a mai circulat ca tren turistic prin zona Șuncuiuș - Vadu Crișului. Din 1970 până în 1996, a fost expusă în Gara Arad.

Locomotiva 230.142

Este „sora mai mică” a locomotivei anterioare, dar nu este cu nimic mai prejos față de aceasta. A fost fabricată la celebrele uzine Malaxa, din București, în anul 1932, fiind și prima dintre locomotivele cu abur construite aici. Poate atinge viteza maximă de 100 km/h. Are o lungime de 18,6 m, 4,50 m înălțime, 2,80 m lățime și, când e gata de plecare, greutatea sa atinge 136,7 tone. Ultima zi de serviciu a fost 27 aprilie 1989, iar după o reparație generală, din octombrie același an, a plecat spre depoul Arad, unde a remorcat trenuri turistice între 1992-1997. Este adusă în Oradea în anul 2005 şi a staţionat în Depoul gării 9 ani până să fie expusă în Gara Oradea în 2014. A fost singura locomotivă cu abur din România care, în 1993, a participat la Parada locomotivelor cu aburi active din Europa, desfășurată la Budapesta. Este o piesă de patrimoniu național cu care Oradea se poate mândri că o adăpostește în principala sa gară.

Asociaţia Prietenii locomotivelor cu aburi - Oradea are nevoie de ajutorul oamenilor cu suflet mare pentru a întreţine aceste locomotive, pentru reparaţii şi revopsire. Dată fiind vârsta, dar și capriciile vremii, reprezentanţii asociaţiei spun ca este nevoie de o revopsire totală a locomotivelor cu vopsea profesională şi înlocuirea unor prelate şi piese de lemn camera mecanicului de locomotivă. Cei care doresc să contribuie la salvarea acestor obiecte de  patrimoniu naţional o pot face donând în contul asociaţiei deschis la CEC Bank, număr cont RO68CECEBH0730RON0763480 sau completând formularul de 2% impozit pe venit. Orice ban este binevenit, iar cei care vor să ajute, dând o mână ajutor oferindu-se voluntari pentru revopsire, o pot face luând legătura cu membrii asociaţiei pe facebook, Asociația Prietenii locomotivelor cu aburi - Oradea.