Primăria Municipiului Oradea continuă campania de verificare a modului în care se colectează selectiv deșeurile reciclabile și biodegradabile de către utilizatorii serviciului public de salubrizare (persoane fizice, persoane juridice).

 

În perioada 15-19 noiembrie, s-au efectuat verificări în zona de case de pe străzile: Mihai Eminescu, Cometei, Deltei, Nicolae Iorga, Gheorghe Lazăr, Dunărea, Sucevei, Crinului, Alexandru Vlahuță, Nicolaus Olahus, Viorelelor, Erou Marius Cosma, Ion Ghica, precum și la un număr de 33 asociații de proprietari de pe străzile: Menumorut, Doina, Dacia, Decebal, Nicolae Bălcescu, Sfântul Apostol Andrei, Costache Negruzzi și Alexandru Odobescu.

Controalele au fost efectuate de patrule mixte compuse din reprezentanți ai Primăriei Oradea, RER VEST și ECO BIHOR, cu sprijinul Poliției Locale Oradea.

În urma verificărilor din 15, respectiv 19 noiembrie, la 470 de utilizatori ai serviciului de salubrizare, în ceea ce privește fracția reciclabilă, s-a constatat că 322 au scos recipienţii, sacii în vederea colectării și transportului de către operatorul de salubritate. Deșeuri neconforme au fost identificate la 12 generatori de deșeuri de pe str. Mihai Eminescu nr. 25, str. Dunărea nr. 12, str. Sucevei nr. 43A, str. Sucevei nr. 89. Deșeul reciclabil a fost contaminat cu resturi de mâncare, deșeuri vegetale, măști.

În urma controalelor derulate în 16, respectiv 18 noiembrie, la utilizatorii menționați mai sus, în ceea ce privește fracția de deșeu biodegradabil, s-a constatat că 160 de utilizatori au scos recipienţii în vederea colectării și transportului de către operatorul de salubritate, deșeuri neconforme fiind identificate la 56 de generatori de deșeuri. Deșeul biodegradabil a fost contaminat cu alte fracții, de cele mai multe ori cu sticle și recipienţi din plastic și aluminiu, tampoane, măști, textile, pungi și ambalaje din hârtie, carton, mucuri de țigară etc.

Echipa de control a aplicat pe recipienţii al căror conținut a fost contaminat cu alte fracții un autocolant cu mențiunea „Deșeu neconform”. Conținutul recipientului a fost încadrat automat ca „Deșeu rezidual”, acesta nefiind golit de către operator, fiind lăsat pe amplasament și colectat la o dată ulterioară conform graficului de colectare a deșeurilor reziduale, aplicându-se tariful aferent acestui tip de deșeu.

 

Avertismente urmate de amenzi

 

În urma controalelor efectuate, Poliția Locală a aplicat 55 de avertismente persoanelor fizice și 14 asociațiilor de proprietari, urmând ca la următoarea verificare, neconformitățile constatate să fie sancționate cu amendă.

Comparativ cu cea de-a treia săptămână de verificări, când procentul de precolectare corectă a deșeurilor reciclabile a fost de 98,90%, în cea de-a patra săptămână s-a înregistrat o ușoară scădere a acestuia, la 96,27%

„În cazul deșeului biodegradabil, procentul a crescut de la 64% în a cea de-a treia săptămână, la 65% în săptămâna a patra. Întrucât pe fracția de deșeu reciclabil precolectat în saci galbeni de către utilizatorii serviciului de salubrizare menajeră din curțile comune, Primăria Oradea a constatat că nu se pot identifica generatorii deșeurilor contaminate, pentru a evita pe viitor sancționarea contravențională a tuturor coproprietarilor de imobil, utilizatorii serviciului de salubrizare sunt rugați să menționeze pe sac (cu un marker sau pix) numărul apartamentului unde a fost generat deșeul”, se afirmă într-un comunicat al municipalității.

S-a solicitat operatorului de salubritate să analizeze această disfuncționalitate în prestarea acestui serviciu de colectare a deșeului reciclabil în saci. De asemenea, orădenii au fost informați asupra regulilor colectării separate, fiind împărțite și materiale informative în acest sens.

„Atragem atenția locuitorilor asupra faptului că toate categoriile de utilizatori ai serviciului de salubrizare (persoane fizice, asociații de locatari, agenți economici, instituții publice) au obligația legală de precolectare separată a deșeurilor pe care le-au generat în propria gospodărie sau ca urmare a activităților lucrative pe care le desfășoară, în recipientele distinct inscripționate asigurate de operatorul serviciului”, se mai afirmă în comunicat.

Ghidul de colectare distribuit de RER VEST poate fi consultat și în format electronic accesând link-ul https://rervest.ro/utile/ghid-de-colectare/. Pentru informații suplimentare cu privire la colectarea selectivă și la nerespectarea drepturilor, obligațiilor contractuale, utilizatorii serviciului de salubrizare pot apela serviciul de dispecerat al prestatorului RER VEST la nr. 0374.885.693 - Program telefonic (luni – vineri) 07.00 – 19.00; 0259.433.195 - Program telefonic (luni – duminică) 19.00 – 07.00.