CSAT a aprobat, în 28 iunie, planul în trei etape propus de Romavia, cu privire la aeronavele care-l transportă pe şeful statului, ultima etapă constând în achiziţionarea unui avion dotat cu sistem antirachetă, cu cabinet medical, birou de lucru, cameră de zi şi sală de baie, informează Cotidianul. Potrivit ediţiei electronice a publicaţiei, aeronava va avea în primul rând sistem antirachetă, capabil nu doar să respingă atacurile, dar mai ales să-i indice pilotului traiectoria optimă şi rapidă pentru degajarea zonei periculoase. Alte dotări importante ale noii aeronave speciale puse la dispoziţia şefului statului vor fi sistemul de realimentare în zbor şi cel de rezervoare suplimentare de combustibil, ambele sunt necesare pentru a asigura o autonomie sporită pentru avion, care ar putea fi capabil să stea în aer chiar şi o zi, dacă este nevoie. De asemenea, pentru situaţii speciale, aeronava va fi prevăzută cu un sistem special şi securizat de comunicaţii prin satelit: telefon, fax, Internet, televiziune în timp real. Aparatul va mai fi dotat cu o magazie de alimente şi cu o bucătărie, dar şi cu un cabinet medical (unde vor fi un defibrilator, un aparat pentru electrocardiograme etc.) şi, eventual, având posibilitatea de a transforma, la nevoie, una dintre celelalte încăperi în sală de operaţie. Pe lângă dormitor, birou de lucru şi cameră de zi, preşedintele ţării va avea şi o mică sală de baie prevăzută cu duş, scrie Cotidianul. Pentru siguranţa zborului, avionul va mai fi dotat şi cu un radar meteorologic performant, care poate oferi cu exactitate date despre zona ce urmează a fi survolată, evitându-se pe cât posibil acele porţiuni cu „goluri de aer“. Nu doar confortul pasagerilor va fi îmbunătăţit prin crearea unor posturi de lucru pe computer, aer condiţionat umidificat, sistem de telefonie celulară prin satelit sau fotolii mai spaţioase, ci şi activitatea trupelor de pază ale şefului statului. Acestea vor avea un compartiment special prevăzut cu rastel securizat pentru armament şi muniţie. Aeronava va avea şi o scară proprie, care să se poată coborî automat pentru a nu le mai aştepta pe cele de la sol care se poziţionează greu şi pot lovi avionul în cursul manevrelor de poziţionare. Noul avion special va fi proprietatea statului român, dar va fi operat de Romavia, precizează Cotidianul. De asemenea, informează că este pentru prima oară după mai bine de 20 de ani când s-a pornit procedura pentru ca flota de aeronave speciale pentru demnitarii statului român să se reînnoiască, precedenta etapa derulându-se cu semnătura lui Nicolae Ceauşescu. În 1985, Ceauşescu făcuse toate formele pentru a cumpăra un Boeing 747- Jumbo Jet cu dotări speciale pentru flota prezidenţială, demers care însă nu s-a finalizat. Cotidianul îl citează pe Adrian-Iuliu Goleanu, general de flotilă aeriană şi doctor în inginerie aerospaţială, director general al Romavia, conform căruia „dotarea cu o aeronavă specială din noua generaţie de avioane se impunea pentru că cele din generaţia veche aflate la Romavia, un Boeing 707 şi un BAC 1-11, nu mai sunt primite, în mod curent, pe cele mai multe dintre marile aeroporturi ale lumii din cauza poluării fonice pe care acestea o produc“. Oficialii de la Bucureşti erau jenaţi de faptul că trebuiau să solicite de fiecare dată o aprobare specială pentru ca avionul preşedintelui României să poată ateriza pe aeroporturile din lumea civilizată, a spus Goleanu. În consecinţă, CSAT a aprobat, în 28 iunie, planul în trei etape propus de Romavia pentru asigurarea continuităţii zborurilor pentru primii oameni în stat: pe termen scurt, mediu şi lung. Pe termen scurt, până la sfârşitul anului şi începutul lui 2008, aparatul Boeing 707 Carpaţi, utilizat în prezent pentru deplasările şefului statului, va fi îmbunătăţit prin aplicarea unui sistem de atenuare a zgomotului pe motoare şi înnoirea sistemelor de navigaţie aflate la bord, dar şi a dotărilor din cabina pasagerilor. Deja pentru mediu-curierul BAC 1-11 aceste operaţiuni sunt aproape de finalizare, aeronava înmatriculată YR-BRE Dunărea urmând să reintre în serviciu în septembrie, precizează Cotidianul. Pe termen mediu (2009) se are în vedere închirierea unui avion lung-curier şi a unui bussines-jet cu destinaţie specială şi păstrarea acestora până la achiziţia unuia nou. În prezent, pentru clasa mediu-curier există închiriate două aeronave de tip BAe 146: unul pentru zborurile speciale YR-BEA Dobrogea şi un altul, YR-BEB Muntele Mare, pentru cursele regulate ale Romavia. Pe termen lung - 2011 în cel mai bun caz, 2015 în cel mai rău caz -, se vor cumpăra minimum două avioane cu doatări speciale. Sunt necesare două pentru ca unul să fie în permanenţă de rezervă.