În Sala Mare a Primăriei Oradea, s-a desfăşurat, ieri, o primă dezbatere publică cu titlul "Şansa modernizării judeţului Bihor şi a realizării unei economii sociale de piaţă prin absorbţia Fondurilor Structurale şi de Coeziune". La eveniment au fost prezenţi, pe lângă oficialităţile judeţene şi cele ale administraţiilor publice locale, numeroşi reprezentanţi ai societăţilor comerciale interesate de modalităţile în care pot fi accesate fonduri structurale. Evenimentul a fost organizat de către Eurolink-Casa Europei, organizaţie neguvernamentală, care are ca obiect de activitate oferirea de informaţii şi consiliere beneficiarilor de fonduri structurale. Aceasta şi-a deschis şi un punct de lucru la Oradea, Agenţia de Consultanţă "Internaţional Consulting", având sediul pe str. Cuza Vodă". Sala Mare a PMO s-a dovedit a fi neîncăpătoare pentru orădenii interesaţi de condiţiile în care se pot demara proiecte care să fie susţinute de Uniunea Europeană. La ora actuală, nivelul fondurilor pe care România le poate absoarbe este impresionant, statul nostru având de cheltuit aproape 9 milioane euro/zi. O primă problemă sesizată de către organizatorii dezbaterii publice este cea a pregătirii specialiştilor. "Până acum autorităţile locale nu au reuşit să-şi formeze specialişti. Administraţiile locale nu au investit în formarea personalului. O altă problemă este legată de lipsa de colaborare dintre diferitele primării, din cauza faptului că primarii încă sunt sensibili la comenzile politice", a declarat Sever Avram, reprezentant Eurolink. Primii paşi de urmat, în cazul administraţiilor locale, sunt elaborarea unei strategii locale de dezvoltare, întocmirea programului anual de achiziţii publice, includerea în bugetele locale a unor sume pentru cofinanţări şi încheierea unor contracte cu firme specializate în consultanţă pe problema absorbţiei de fonduri structurale. De asemenea, autorităţilor locale le-a fost atrasă atenţia în legătură cu obligaţia acestora de a respecta legislaţia privind achiziţiile publice.