Parcările supraterane, fără peţitori

Municipalitatea orădeană, nefiind în măsură să câştige încrederea unor investitori, se vede nevoită să recurgă la propriile rezerve pentru a realiza parcarea supraetajată de pe strada Tribunalului. Dând vina pe criză, primarul Oradiei a precizat că la licitaţia organizată pentru selectarea unui investitor care să se asocieze cu municipalitatea nu s-a depus nicio ofertă, în concluzie a decis ca o asemenea lucrare să fie realizată din banii colectaţi din abonamentele de parcări şi amenzile pentru staţionare ilegală. Pentru început, trebuie găsită o soluţie pentru mutarea Secţiei de boli contagioase care funcţionează în prezent pe strada Tribunalului. Se va renunţa la proiectul iniţial care prevedea şi construcţia de birouri, astfel încât în final va exista un nivel subteran şi trei supraterane, cu o capacitate de până la 400 de locuri de parcare. Valoarea estimată a lucrărilor se ridică la 3-3,5 milioane euro. Investiţia va trebui realizată într-un an.

Fără reduceri semnificative la Oradea

Noile reduceri de personal dictate de la nivel central nu vor afecta în mod deosebit administraţia locală orădeană. Raportat la numărul de locuitor (peste 200.000), Primăria Oradea şi o parte dintre structurile subordonate ar trebui să aibă un maximum de angajaţi de 541. Având în vedere că Primăria Oradea, Administraţia Imobilară Oradea, Casa de Cultură a Municipiului şi Clubul Sportiv Municipal însumează în prezent 463 de angajaţi, deci sub nivelul de 541 de salariaţi impus prin O.G. nr. 63/2010, momentan nu se vor face reduceri de personal în aceste instituţii. Cât priveşte Direcţia de Evidenţă a Persoanelor, aceasta va fi preluată de către PMO, iar după concedierea a şapte persoane vor mai rămâne 33. Mai rămâne de clarificat dacă ASCO, cu cei 273 de angajaţi, intră sau nu în această schemă de reducere.

Rectificări negative în fiecare lună

În lumina noilor acte normative elaborate de Guvern cu scopul de a reduce cheltuielile publice, bugetul municipiului Oradea va suferi o importantă rectificare negativă. Un prim document adoptat de executiv prevede excluderea din bugetul public a veniturilor din vânzări de bunuri şi a celor provenind din donaţii şi sponsorizări, până la încasarea lor efectivă. Acestea vor fi identificate în buget doar în momentul în care vor fi încasate. Bugetul local va trebui rectificat cu suma de 7,5 milioane lei. Creşterea TVA înseamnă costuri mai mari cu 5 milioane lei. Reducerea cotelor defalcate din impozitul pe venit, de la 47% la 44%, determină o diminuare a veniturilor bugetului municipalităţii cu peste 7 milioane de lei. În plus, reducerea fondurilor de salarii aferente instituţiilor publice cu 25%, conduce la scăderea încasărilor din impozitul pe venit cuvenit bugetului local cu aproximativ 6,3 milioane de lei. Riscurile acestor noi acte normative sunt rectificările de buget lunare, dar şi reducerea considerabilă a investiţiilor în infrastructură.

 

Datoria publică, în creştere

Formula de calcul a gradului de îndatorare al autorităţilor publice s-a modificat, în sensul excluderii veniturilor din vânzări de bunuri din cadrul veniturilor proprii, aşa încât gradul de îndatorare al Oradiei creşte cu 1%. Acest lucru nu împiedică municipalitatea orădeană să contracteze un nou împrumut, în valoare de 10.360.000 euro, pe o perioadă de 15 ani, din care primii 3 ani reprezintă perioada de graţie, pentru realizarea proiectului "Crearea unei infrastructuri de afaceri în municipiul Oradea şi asigurarea cu utilităţi publice a Parcului Industrial Eurobusiness Oradea - Etapele I şi II". În 2013 serviciul datoriei publice va fi de 38.200.738 lei, reprezentând 17,31% din veniturile proprii, la care se adaugă creşterea de 1%.