Locul companiei Ryanair, care opreşte toate cursele de pe Aeroportul Oradea din toamna acestui an, ar putea fi luat de Blue Air, operatorul român studiind posibilitatea deschiderii unor curse externe spre Marea Britanie, Germania şi Spania. În plus, Blue Air a anunţat că se gândeşte la deschiderea unei baze operaţionale la Oradea şi alocarea unui avion pentru aeroportul bihorean.

Odată cu anunţul făcut de Ryanair că, din toamnă, renunţă la cursele externe operate de pe Aeroportul Oradea, Consiliul Judeţean Bihor a început discuţii cu alţi operatori aerieni care să deschidă curse spre vestul Europei. Printre companiile cu care s-a luat legătura a fost Blue Air, care, în prezent, are curse din Oradea spre Bucureşti şi Iaşi, respectiv Constanţa. Blue Air a avut şi curse externe de pe Aeroportul Oradea (spre Torino), însă a renunţat la acestea la mai puţin de o lună de la inaugurare din cauza numărului extrem de mic de persoane interesate. Ieri, însă, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la Aeroport, directorul general al Blue Air, Gheorghe Răcaru, a anunţat că „suntem într-o fază finală a discuţiilor privind operarea de curse externe din Oradea”. La rândul său, directorul comercial, Tudor Constantinescu, a menţionat că cel puţin trei rute noi sunt în faza de studii de fezabilitate, pentru a vedea dacă sunt rentabile. „Ne aplecăm serios spre Vestul Europei, în special spre Regatul Unit al Marii Britanii, zona germanofonă şi coasta mediteraneană (Spania)”, a declarat Constantinescu, menţionând că anunţul rutelor va fi făcut la sfârşitul lunii iunie, când va fi prezentat orarul de iarnă. „Paralel, gândim deschiderea unei baze operaţionale la Oradea, cu un avion care să fie dedicat bazei de aici”, a mai precizat acesta. Preşedintele CJ Bihor, Pasztor Sandor, a insistat că „mai mult ca probabil din toamnă Blue Air va opera de la Oradea cu un avion pe care-l vom avea noi aici. Până acum avioanele ne vedeau doar în vizită, dar nu vom mai fi doar cap de linie”. Pasztor a mai menţionat că imediat ce vor fi anunţate rutele externe, CJ, prin Agenţia de Management al Destinaţiei, şi municipalitatea orădeană, prin APTOR, vor promova noile destinaţii. „Am avut discuţii cu primarul Oradiei, iar municipalitatea ne va fi partener în acest proiect”, a afirmat şeful CJ Bihor. Totodată, el a anunţat că intenţia este ca 3-4 companii aeriene să opereze din Oradea, purtându-se discuţii în acest sens. „Viitorul înseamnă ca una-două dintre aceste companii să opereze cu avioane alocate acestui aeroport. S-a demonstrat că potenţial de călători este, datele fiind dintre cele mai bune. Contează foarte mult calitatea şi preţul”, a declarat Pasztor.

Terminalul, gata în septembrie

Pe de altă parte, preşedintele CJ Bihor a anunţat că marţi, 22 mai, a fost aprobat creditul de tip revolvering contractat de Aeroportul Oradea pentru plata cotei de 25% din lucrările la cel de-al doilea terminal, astfel că nu vor fi probleme de finanţare. Creditul este în valoare de 6,7 milioane lei şi are o perioadă de graţie de trei ani, urmând să fie restituit în 10 ani. „80% din structura metalică este ridicată, iar undeva în luna septembrie, vor fi gata lucrările”, a menţionat Pasztor Sandor. După finalizarea lucrărilor, vor urma între 20 şi 40 de zile în care construcţia va fi verificată din punct de vedere al siguranţei, pentru a putea primi autorizaţie de funcţionare. „Avem speranţa că din toamnă (n.r. – în data de 25 octombrie debutează orarul de iarnă) va putea fi folosit”, a afirmat Pasztor Sandor. În schimb, o problemă întâmpinată este cea privind stabilirea căilor de acces dinspre DN79 către aeroport spre noua parcare ce se amenajează lângă terminal. Mai exact, pentru a doua oară, CNAIR a respins proiectul. „Ne-a pus condiţie să facem parcarea interioară în formă de spic. Ce treabă are CNAIR cu parcarea aeroportului?”, a intervenit managerul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc. Noul terminal va avea o suprafaţa de 2.925 mp, capabilă să găzduiască aproximativ 600 de pasageri în acelaşi timp. Contractul presupune şi amenajarea terminalului vechi, care va prelua doar pasagerii care se vor îmbarca pentru cursele internaţionale. De asemenea, parcarea nouă va avea o capacitate de 128 locuri pentru autoturisme, 3 locuri autocare, 6 locuri staţionare autobuze, 5 locuri parcare autoturisme persoane cu mobilitate redusă şi 14 locuri pentru taximetre. Suma la care s-a adjudecat lucrarea este 21.796.261 lei, 75% din sumă provenind de la bugetul de stat, iar 25% este cofinanţarea aeroportului.