Un miliard de lei prăpădit sub bitum! De câteva zile, Secţia Drumuri Naţionale Oradea munceşte de zor la aplicarea unui tratament bituminos pe drumul european DN 1, care leagă Oradea de Vama Borş. Disconfortul efectuării acestei lucrări, generat de împrăştierea din belşug a unui strat de criblură, i-a nemulţumit pe majoritatea celor care străbat frecvent această zonă. Cum poate o astfel de acţiune, altminteri vrednică de admirat, să stârnească unele critici din partea cetăţenilor? La această întrebare vă răspunde unul dintre cititorii noştri care ne-a prezentat şi o altă faţă a acestor lucrări. Marcaje rutiere invizibile Zilele trecute, am primit la redacţie un apel telefonic de la un cititor care ne-a expus următoarea situaţie: "Acum o lună, timp de 2-3 săptămâni, a fost întreprinsă o acţiune de refacere a marcajelor rutiere pe porţiunea Oradea-Vama Borş. Astfel, pe o distanţă de 9-10 kilometri, au fost trasate cu o vopsea albă fosforescentă linii menite să delimiteze benzile de circulaţie şi carosabilul de acostament. După ce toată această acţiune a fost dusă la bun sfârşit, la mai puţin de o lună, aceeaşi zonă este acoperită cu bitum. În general, zelul cu care muncitorii au efectuat lucrările ar fi de admirat, însă acestea au atras după sine îngroparea sub criblura bituminoasă a kilometrilor de marcaje proaspăt refăcute. În final, tot ce s-a investit, efort fizic şi material, s-a dus pe apa Sâmbetei, mai bine zis au rămas îngropate sub bitum". Deplasându-ne la faţa locului, am întâlnit şi alţi participanţi la trafic, taximetrişti şi şoferi de TIR, care, la rândul lor, s-au arătat indignaţi din mai multe motive de situaţia apărută. Ei nu îşi explică faptul cum sute de milioane de lei au fost folosiţi pentru o astfel de lucrare, când aceşti bani puteau fi întrebuinţaţi pentru reabilitarea unor drumuri, cum este DN 19, spre Valea lui Mihai, care de zeci de ani nu a mai fost asfaltat. Interlocutorii noştri ne-au relatat şi un alt aspect, faptul că, în urma aşternerii stratului de criblură, pietrişul rămas din abundenţă pe drum provoacă zgârierea şi spargerea parbrizelor autoturismelor."După ce s-au aruncat atâţia bani pe vopsea, probabil zeci de milioane de lei, acum, nu se mai vede nimic de pe urma lor, toate aceste lucrări au fost făcute fără cap. Aşa e românul! În plus, acestea au fost îndeplinite de mântuială, nici un utilaj nu a venit să amenajaze porţiunea de curând asfaltată!", ne-a declarat unul dintre taximetriştii întâlniţi la intrarea în Vama Borş. La ora la care am descins la faţa locului nici un utilaj nu se afla în lucru. Toamna se refac marcajele Când am luat legătura cu şeful Secţiei Drumuri Naţionale Oradea, dl Mircea Danciu, s-a arătat surprins de preocuparea unor cetăţeni faţă de o astfel de acţiune, declarându-ne următoarele: "Iniţial, pentru anul 2003, nu am primit nici o finanţare pentru lucrările de întreţinere periodică a drumurilor, dar, în cele din urmă, am obţinut unele fonduri de la Agenţia Naţională a Drumurilor. Lucrările spre Vama Borş trebuiau executate încă din 2001, iar aplicarea tratamentului trebuia făcută în mod obligatoriu pe această porţiune. Banii pentru lucrările pe care le efectuăm în prezent au fost primiţi ulterior încheierii refacerii marcajelor. Referitor la costul la care s-a ridicat trasarea şi refacerea marcajelor amintite, nu pot da nici o informaţie, deoarece noi urmărim modul în care lucrările sunt efectuate de către firmele executante, decontarea realizându-se la Bucureşti. Oricum, în septembrie, aceste marcaje vor fi refăcute. În ce priveşte DN 19, spre Valea lui Mihai, acesta necesită o reabilitare cu refacerea fundaţiei, dar, la ora actuală, nu dispunem de fondurile necesare." * Nu ne deranjează faptul că unui drum atât de circulat i se acordă atâta atenţie din partea celor de la Drumuri Naţionale. Cum se poate face atâta risipă de bani în condiţiile în care DN 19, spre Valea lui Mihai, este "presărat" cu gropi, fiind într-o avansată stare de degradare. Cum este posibil ca un miliard de lei - valoare la care s-a ridicat, după unele surse, efectuarea marcajelor "invizibile" - să fie "îngropat" cu atâta seninătate şi inconştienţă sub covorul bituminos?!