NIŞTE MINUNĂŢII DE MAŞINI! Matra M72: Fun mobil Cu peste un milion de vehicule comercializate în 40 de existenţă, Matra Automobile, filială a grupului Lagardere, este al patrulea constructor francez de automobile. Conceptul M782, un hibrid între motocicletă şi un automobil, ce măsura 3,2 m şi era motorizat de un propulsor de 0,8 l (20 CP) a fost prezentat în urmă cu trei ani. Maşina are, totuşi, pretenţii de automobil, pentru că cei doi pasageri dispun de airbag-uri frontale, ea fiind destinată ţărilor în care un astfel de vehicul poate fi condus cu permisul tip A1, chiar de adolescenţii peste 16 ani. La Geneva, Matra a dezvăluit şi versiunea de serie a acestuia, care a căştigat 30 CP şi va fi, din acest an, la îndemâna celor care doresc un vehicul de agrement. Comercializarea maşinii va fi efectuată prin Internet sau prin reprezentanţele firmei. Poate şi la noi, într-un viitor, sperăm, nu prea îndepărtat. *** VW Phaeton are asul din mânecă! Ultraluxosul Phaeton are o lungime de 5,06 m, o estetică pneumatică, climatizarea separată pe patru zone ale habitaclului şi scaunele cu 12 reglaje electrice şi masaj. Maşina stârneşte valuri în selecţia limuzinelor de lux! Chiar şi cancelarul german a pus ochii pe ea, pare-se dorind să renunţe la Audi. VW doreşte să compenseze lipsa de imagine în clasa de lux cu motorizări de top, precum W 12-le de 6 l (420 CP), preluat de la Audi A8. Dar asul din mânecă este, indiscutabil, diesel-ul V10 biturbo, de 313 CP, cel mai puternic propulsor pe motorină al momentului. Modelele W12 şi V10 TDI sunt cuplate la transmisia integrală 4Motion, toate componentele maşinii rezistând la viteze de peste...30 km/h! *** Repede cu...Presto! Reenspeed Design, excentricul creator elveţian de concepte auto inovatoare, a scos la iveală o creaţie cu totul aparte, ce nu putea fi decât rodul imaginaţiei sale extravagante. Numele său este Presto şi este un concept care se metamorfozează în doar câteva secunde: dintr-un roadster de două locuri, mai scurt de 3 m, într-un cabriolet cu 4 locuri, ce măsoară 3,74 m! Pe deasupra, spătarele celor două scaune posterioare pot fi pliate, pentru a creşte spaţiul de încărcare. Transformarea este efectuată de către un motor electric plasat în centrul maşinii, cu ajutorul a două angrenaje tip şurub-piuliţă. De asemenea, o altă curiozitate a maşinii este că, atunci când se semnalizează o manevră, stopurile afişează cuvântul TURN (a întoarce, în engleză), când este apăsată frâna, apare STOP, iar când farurile sunt aprinse - celor din spatele vehiculului le este afişat PRESTO. Estetic, este evidentă legătura cu modelele de serie Mercedes, farurile şi stopurile provenind de la C Klase Sportscoupe, planşa de bord de la A Klase şi scaunele de la Smart. Un motor turbodiesel common rail de 1,7 l animează acest mini mutant care foloseşte drept combustibil un amestec de 60 % motorină şi 40 % gaz natural, ceea ce a permis reducerea considerabilă a emisiilor poluante şi a consumului. Puterea maximă dezvoltată este 120 CP, ce permit micului Houdini, care cântăreşte doar 865 kg, să atingă 180 km/h. *** Mercedes Benz CLK - o stea strălucitoare... Designul este conservator, dar înscris perfect în linia impusă de Mercedes. Privit din orice unghi, un CLK reuşeşte să inspire atât forţă şi sportivitate, cât şi eleganţă şi rafinament. Modelul este cu 71 de mm mai lung decât generaţia precedentă, 18 mm mai lat şi 42 mm mai înalt. Ampatamentul a fost mărit cu 25 mm pentru a ajunge la un total de 2.715 mm. Portbagajul are o capacitate de 435 litri. În ceea ce priveşte interiorul, el nu a fost defel neglijat: materiale de calitate şi două nivele de finisare: Elegance şi Avantgarde, primul având ca element principal lemnul, cel de-al doilea - aluminiul, în cazul amândurora fiind asigurată garanţia unei vieţi extrem de plăcute la bordul maşinii. În ceea ce priveşte motorizarea, germanii s-au dovedit extrem de generoşi, noul CLK beneficiind de nu mai puţin de şapte motorizări dintre care şase sunt noi pentru CLK. Cel mai interesant motor este cel montat pe modelul CLK 200 CGI. Este un propulsor cu patru cilindri de 1,8 litri şi injecţie directă de benzină, puterea dezvoltată este de 170 CP, consumul de combustibil rămânând la valoarea de 7,9 litri la 100 km. Pentru CLK, Distronic - sistemul disponibil pentru modelele superioare - este opţional şi foloseşte senzori radar montaţi în spoilerul faţă pentru a măsura distanţa faţă de automobilul situat înainte pe şosea. Kezless-Go este cheia electronică deja celebră pe modelele Mercedes-Benz. Partea metalică a dispărut, iar codul este transmis prin infraroşu. Linguatronic controlează comenzile sistemelor audio şi telefonului prin intermediul vocii. Cel de la volan poate schimba postul de radio doar prin câteva cuvinte... *** Nissan Navara -o maşină pentru industria forestieră Noutatea este că Navara se poate transforma, pentru un sfârşit de săptămână, de exemplu, într-un ideal automobil care poate ajuta şoferul să îşi consume energiile. Tradiţia se păstrează în ceea ce priveşte robusteţea, capacitatea mare de încărcare şi de remorcare. Dacă traducem în cifre, Navara este capabilă să încarce 1.155 kg sau să remorcheze 3 tone. Nissan oferă pick-up-ul Navara în trei variante de caroserie: cabină simplă, cabină extinsă King Cab, cabină dublă. Navara este o maşină confortabilă, cu arcuri lamelare pentru suspensia spate, care, deşi nu sunt la fel de confortabile în sarcină precum arcurile elicoidale, pot suporta încărcături mai mari. Navara rămâne un vehicul utilitar conceput pentru a rula cu preponderenţă în sarcină, ideal pentru industria forestieră sau cea agricolă. Navara este, cu toate acestea, capabilă să atingă pe şosea o viteză de 160 km/h. Având un interior spaţios, pasagerul poate afla pe consola centrală cele câteva funcţii absolut necesare unui astfel de tip de automobil. Navara dispune de echiparea de serie de ABS, este impozantă şi datorită propulsorului de 2,5 DTi, complet nou. Lungimea vehiculului este 4.955 mm, lăţimea - 1.825, înălţime - 1.715. Motorul: 4 cilindri în linie, putere 133/4000 şi transmisia manuală este în patru trepte. Fo *** Fumatul, un pericol pentru şoferi! Fumatul contribuie la producerea accidentelor atât în timpul manevrelor pe care le fac conducătorii auto atunci când fumează, cât şi prin efectele toxice pe care le are tutunul asupra organismului, îndeosebi asupra sistemului nervos. În timpul fumatului, conducătorul auto îşi dispersează atenţia pentru a lua ţigara, pentru a o aprinde, pentru a scutura scrumul. O singură secundă, cât timp drumul a rămas nesupravegheat, poate însemna o catastrofă. De altfel, în unele ţări, fumatul este interzis în timpul conducerii. Un alt pericol al fumatului îl reprezintă efectul intoxicaţiei tabagice asupra reflexelor. Se ştie că nicotina este un toxic puternic: o picătură de nicotină pusă pe limbă omoară un câine, iar 7 picături - un cal. A şasea parte dintr-o picătură este doza mortală pentru un iepure sau o pisică! Pătrunderea nicotinei în doze mici şi obişnuinţa organismului cu otrava preîntâmpină moartea fumătorului, care acumulează în cursul zilei o doză mortală de otravă. de la nivelul plămânilor, nicotina este transportată de sânge în tot corpul, ajunge la nivelul tuturor celulelor şi nu se elimină decât foarte lent, prin urină. S-a demonstrat că o lipitoare pusă unui fumător înrăit cade moartă după câteva minute din cauza nicotinei aflate în sângele supt. Cele mai frecvente tulburări pentru fumătorii aflaţi la volan se referă la slăbirea vederii, unele greutăţi în ceea ce priveşte distingerea culorii şi scăderea acuităţii vizuale atât sub acţiunea nicotinei, cât şi a alcoolului metilic, aflat în fumul de ţigară. Din cauza reducerii importante a aportului de oxigen la nivelul celulelor nervoase şi musculare, se produce o scădere a atenţiei şi a reflexelor de conducere, cu consecinţe negative asupra conducătorului auto obligat să facă faţă neaşteptatelor situaţii sau întâmplări nedorite ce pot surveni pe drum. Faţă de fumători, inima fumătorului pompează, în 24 de ore, două tone de sânge în plus. Este o muncă suplimentară pentru care inima cheltuieşte cel puţin trei ore din timpul ei de odihnă. În plus, apare acea senzaţie de permanentă oboseală de care se plâng cei mai mulţi dintre fumători. Or, la volan, această oboseală poate costa, uneori chiar viaţa. Este un subiect asupra căruia conducătorii auto fumători ar trebui să-şi concentreze atenţia!