O nouă tranşă de fonduri pentru lucrările din şcoli

Valoarea totală a fondurilor alocate în acest an, până acum, modernizării şi reabilitării şcolilor din judeţul Bihor se ridică la 31.200.000 de lei. Acestora li se mai adaugă o nouă tranşă, în valoare de 400 milioane lei, din care judeţul Bihor va beneficia de fonduri în valoare de 13.562.000 lei pentru continuarea lucrărilor aflate în derulare. Pe lângă aceştia, judeţul Bihor va mai primi şi 3.391.000 lei, pentru pregătirea lucrărilor şi realizarea de proiecte pentru modernizarea şcolilor în 2008. Alocarea unor noi tranşe pentru finanţarea lucrărilor din şcoli a fost anunţată încă de acum o lună, la finele lunii septembrie, Pasztor Gabriela, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, anunţând intenţia Executivului de a suplimenta finanţarea modernizării infrastructurii şcolare.

Ateliere protejate, pentru elevii cu dizabilităţi

Prin programul Ministerului Educaţiei pentru dezvoltarea şcolară, SAM "George Bariţiu", din Oradea, a obţinut un grant de 10.000 de euro pentru derularea proiectului "Împreună, în comunitate". Cu banii obţinuţi, echipa de proiect sprijinită de conducerea şcolii a realizat amenajarea a trei ateliere protejate şi două cabinete, pentru tinerii cu dizabilităţi. În cadrul atelierelor de artă decorativă, feronerii şi prelucrare a lemnului, tinerii cu dizabilităţi vor avea ocazia să participe la activităţi de terapie ocupaţională şi de recuperare-reabilitare pentru diferite afecţiuni şi să îşi dezvolte dexteritatea prin activităţile practice. Pe lângă atelier au mai fost inaugurate ieri şi două cabinete, de psihopedagogie şi consiliere, respectiv de kinetoterapie, de care vor beneficia începând de acum tinerii cu dizabilităţi grave şi severe. În aceste ateliere vor activa tineri cu deficienţe având vârsta cuprinsă între 15 şi 27 de ani, care nu au putut fi integraţi socio-profesional. Momentan, vor fi implicaţi 30 de tineri, dar se doreşte ca şi viitori absolvenţi ai şcolii care provin din clasele speciale, deficienţi severi, să beneficieze de aceste ateliere.

Dascălii şi-au împărtăşit experienţa în managementului clasei

La mijlocul acestei săptămâni, dascălii bihoreni au participat la seminarul "Managementul clasei - orizonturi şi perspective". Dezbaterile s-au întins pe durata a trei zile, fiind împărţite pe trei secţiuni, în funcţie de nivelul educaţional pe care activează cadrele didactice, învăţământ primar şi preprimar, învăţământ gimnazial şi liceal şi o secţiune dedicată cadrelor care predau la secţia maghiară. Conform organizatorilor, scopul seminarului a fost realizarea unui schimb de experienţă între dascălii prezenţi la seminar pentru un mai bun management al problemelor cu care cadrele didactice se confruntă la catedră. "Important este că lucrările ce se vor prezenta sunt bazate pe experienţa profesorilor şi nu reprezintă cazuri ipotetice. Toate lucrările sunt bazate pe experienţele autorilor şi abordează probleme punctuale, modele de bună practică, soluţii pentru unele probleme şi studii de caz", ne-a declarat Adelina Iacob, profesor metodist al CCD. Pe parcursul celor trei zile ale seminarului au fost prezentate aproximativ 140 de lucrări, majoritatea aparţinând cadrelor didactice, dar şi reprezentanţilor IŞJ şi ai CCD Bihor.

Teste de transmitere a subiectelor pentru teze

Rezultatele tezelor cu subiect unic vor lua locul Testelor Naţionale în calculul mediilor cu care elevii vor accede în licee. Prima teză care urmează să fie susţinută este cea la limba maternă, fiind programată pentru 30 noiembrie. Cu toate că au fost publicate metodologia şi modelele de subiecte pentru aceste teze, nu a fost perfectată modalitatea de transmitere a subiectelor către şcoli. Conform reprezentanţilor ministerului, subiectele vor fi transmise direct şcolilor prin intermediul centrelor de comunicare. Până la acest moment, în Bihor, au fost stabilite şcolile care vor fi centre de comunicare ale subiectelor, fiecare dintre cele 29 de şcoli selectate primind câte un cod de utilizator şi o parolă, pentru accesarea paginii prin care vor fi transmise subiectelor. Conform reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, deja au fost efectuate simulări privind transmiterea subiectelor, iar ultima a avut loc chiar la mijlocul acestei săptămâni. Se pare că ministerul vrea să perfecteze metoda de transmitere a subiectelor, dar, în acelaşi timp, nu se doreşte ca aceasta să fie făcută publică. Teza la limba şi literatura maternă este prima planificată şi urmează să fie susţinută în 30 noiembrie.

A fost aprobat calendarul mişcării personalului didactic

Faţă de anul trecut, metodologiile de organizare şi desfăşurare a mişcării personalului au suferit unele modificări. Astfel, în unele cazuri, au fost eliminate unele probe şi s-a renunţat constituirea de catedre titularizabile cu ore opţionale. Pentru examenul de ocupare a unui post de predare în limbile minorităţilor va fi suficientă susţinerea probei scrise de către candidaţi, proba orală fiind eliminată. Acordarea continuităţii a fost, de asemenea, modificată, astfel că vor beneficia de continuitate pentru suplinire cadrele didactice calificate participante la concursurile naţionale de ocupare a posturilor din ultimii doi ani, şi nu trei ani, cum a fost anul trecut. Până când se va trece la organizarea concursului de titularizare inspectoratele şcolare trebuie să constituie, până la 3 ianuarie, comisiile de mobilitate. Totuşi, înainte de finele anului calendaristic, inspectoratele şcolare trebuie să revizuiască deciziile de restructurare a reţelei şcolare şi să emită noi acte de numire pentru personalul titular, acolo unde este nevoie. Documentele care reglementează mişcare personalului didactic pot fi consultate pe site-ul ministerului, www.edu.ru, la secţiunea "Noutăţi".