În Sâmbăta lui Lazăr, când Biserica face pomenirea tuturor morţilor, artiştii Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca au susţinut, în Catedrala greco-catolică Sfântul Nicolae din Oradea, o suită de stihuri şi tropare din opera Requiem Parastas, în interpretarea sopranei Irina Săndulescu Bălan, a mezzosopranei Iulia Merca, a tenorului Sergiu Coltan şi a baritonului Florin Estefan, dirijaţi de către maestrul Gheorghe Victor Dumănescu, pe muzica compozitorului Marţian Negrea.

 

Un număr mare de persoane a asistat la acest concert, unindu-se în rugăciune prin cânt, în perioada premergătoare Sărbătorii Învierii Domnului, printre care s-au aflat şi Preasfinţia Sa Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea şi Preasfinţia Sa Sofronie Drincec, episcopul ortodox de Oradea. Opera „Requiem-Parastas” a compozitorului Marţian Negrea este considerată cea mai importantă lucrare a acestuia, fiind o operă fundamentală a muzicii româneşti, care realizează în mod strălucit o sinteză între tradiţia veche a cântărilor funebre româneşti şi tradiţia europeană cultă. Marţian Negrea a început compoziţia Requiemului în perioada în care era profesor la Conservatorul din Cluj, lucrând la compunerea acestuia aproape 20 de ani. Există o lungă tradiţie a Requiemului în cultura occidentală ca omagiu adus pentru cei morţi, de la Ockeghem în secolul al XV-lea, la Mozart, Verdi, Ligeti, Britten, Requiemul a constituit dintotdeauna o piatră de încercare şi o probă de măiestrie pentru orice compozitor.

În încheierea concertului Corul „Schola Cantorum”, al Seminarului Teologic Greco-Catolic, Sfinţii Trei Ierarhi „Vasile, Grigore şi Ioan” din Oradea, condus de către maestrul Radu Mureşan, a interpretat ultimele arii muzicale ale spectacolului.

R. C.