Trupa "Iosif Vulcan" a Teatrului de Stat Oradea a prezentat săptămâna trecută, mai precis marţi, la Sala Izvor a Teatrului "Bulandra", musicalul "Noaptea de 16 ianuarie", de Ayn Rand, în regia lui Alexander Hausvater. Este un spectacol de excepţie, plin de suspans şi mister, a cărui premieră naţională a avut loc în vara anului trecut, la Oradea. Printre spectactorii bucureşteni s-au aflat personalităţi de seamă ale lumii teatrale româneşti, precum şi funcţionari ai Ambasadei SUA la Bucureşti. Un spectacol plin de suspans şi mister În "Noaptea de 16 ianuarie" este surprins caracterul complex şi complicat al justiţiei americane, prezentând derularea unui proces, într-o sală de tribunal din America anilor 30. În fapt, este vorba de o poveste reală, despre un miliardar, Ivar Kreuger, rămas în istorie ca "prinţul primului imperiu financiar din lume", dar şi ca "regele suedez al chibriturilor", care, pe 12 martie 1932, s-a sinucis. Moartea sa a fost urmată de prăbuşirea vastului imperiu financiar, dar şi de revelaţia că totul fusese de fapt o imensă fraudă. La fiecare reprezentare, au fost aleşi 12 spectatori, pentru a alcătui juriul acestui proces, şi care, la sfârşitul pledoariilor, au dat verdictul final. Public în delir În urma evoluţiei impecabile a actorilor orădeni, publicul bucureştean a intrat în delir, aplaudând frenetic aproximativ un sfert de oră. Printre spectatori au putut fi zărite nume mari ale teatrului românesc: Ion Caramitru, Anca Sigartău, regizorul Liviu Ciulei, precum şi criticii de teatru Alice Georgescu şi Cristina Modreanu. Radio România Internaţional a trimis un mail de felicitare pentru întreaga echipă, lucru care s-a datorat şi faptului că actorii, pe lângă interpretarea rolurilor, au cântat şi au dansat cu multă uşurinţă. Muzica lui Cole Porter este orchestrată de compozitorul Mircea Kiraly. Vioara Bara semnează scenografia acestui spectacol, coregrafia aparţinându-i lui Hugo Wolff. De ce "Noaptea de 16 ianuarie"? "Am optat pentru acest text, în premieră naţională, pentru că el vorbeşte despre ceva ce ne sună familiar: o societate, o lume în care puterea financiară, politică şi mediatică ajunge să controleze această societate, în contul adevărului şi sincerităţii. Scenariul îmi oferă şansa mixării textului cu imaginea, coregrafia cu jocul, în vederea prezentării unui spectacol pentru secolul XXI. Fiindcă, aşa cum veţi vedea, nu este o piesă-mister, nici una, să-i spun, ?de proces?, nici o tragedie pasională, ci un text care le îmbină pe toate. Este un spectacol de sugestie, de emoţii, de culori. Este pentru oameni tineri, cu vârsta cuprinsă între 7 şi 80 de ani, care au minte şi suflet şi care îşi sondează permanent tăria sau slăbiciunea propriei personalităţi", a explicat regizorul Alexander Hausvater.