Deşi majoritatea şefilor instituţiilor publice nu au învăţat că banii cetăţenilor care cotizează, anual, prin impozite şi taxe, nu pot fi administraţi doar după bunul lor plac, se mai şi erijează în cerberi ai oricărei informaţii de interes public. Ceea ce, ne confirmă, dacă mai era nevoie, că nu iese fum fără foc... În data de 11 aprilie, în numele redacţiei, am înaintat Primăriei Muncipiului Oradea, Electrocentrale Oradea SA, Regiei de Transport Local Oradea, Regiei Apă-Canal Oradea şi Casei Judeţene de Pensii Bihor cereri de informaţii publice prin intermediul cărora solicitam să ni se pună la dispoziţie copiile după facturile telefonice pe lunile ianuarie - februarie - martie 2005. Solicitările noastre au fost argumentate prin dispoziţiile Legii 544/2001, care ne conferă dreptul la obţinerea oricărei informaţii de interes public cu privire la activitatea instituţiilor publice finanţate de banii contribuabililor. Unul dintre principiile promovate de această lege, cel al transparenţei, este definit astfel: "instituţiile publice au obligaţia să-şi desfăşoare activitatea într-o manieră deschisă faţă de public, în care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile de interes public să fie regula, iar limitarea accesului la informaţie, excepţia". Cu toate acestea, reprezentanţii Primăriei Oradea, ai Electrocentrale şi OTL sunt departe de a cunoaşte prevederile legii, preferând mai degrabă să se complacă în propria ignoranţă. În urma solicitărilor noastre, cele trei instituţii amintite s-au mulţumit să ne expedieze un răspuns laconic, privind valoarea lunară a convorbirilor telefonice, însă despre copiile solicitate nici Atitudinea ostentativă a acestor trei instituţii este cu atât mai nejustificată cu cât Regia Autonomă Apă-Canal Oradea şi Casa Judeţeană de Pensii au binevoit să ne furnizeze copiile după facturile de telefon de pe primele trei luni ale anului în curs, deci ele nu reprezintă documente care nu pot fi făcute publice. Angajaţii Primăriei Oradea au "înroşit" telefoanele instituţiei în luna ianuarie de 248.150.000 lei, iar în luna februarie de 223.837.000 lei, în timp ce anul trecut valoarea facturilor de telefon s-a ridicat la aproape 2 miliarde de lei. Nici Electrocentrale nu s-a lăsat mai prejos, în anul 2004 pentru convorbirile telefonice fiind achitate 1,706 miliarde lei, iar în primele trei luni ale acestui an, 419 milioane de lei. În ce priveşte OTL, angajaţii acestei regii au vorbit la telefon, în anul 2004, de aproximativ 817 milioane lei, iar în trimestrul I 2003, factura de telefon s-a ridicat la 209 milioane lei. În baza informaţiilor primite de la Regia de Apă-Canal Oradea rezultă că, în anul 2004, valoarea convorbirilor telefonice a fost de 958 milioane lei, iar pe primele trei luni din 2005, 296 milioane lei. Cât priveşte Casa Judeţeană de Pensii, în 2004, factura telefonică s-a ridicat la peste 330 milioane lei, iar în primele trei luni din 2005 s-a ajuns la aproape 100 milioane lei.