"SCOPUL VIEŢII NU ESTE SĂ-NVINGI, CI SĂ PROGRESEZI, PENTRU A ÎMPĂRTĂŞI ŞI ALTORA" * Interlocutor, prof. LETIŢIA-MARIOARA BOGDAN, director al liceului - Doamnă directoare, în preuniversitarul bihorean Liceul Pedagogic "Iosif Vulcan" din Oradea ocupă, prin oferta sa de specializări, o poziţie distinctă, făcând parte, cu precădere, din ceea ce aţi numi învăţământul vocaţional. Un vocaţional tradiţional în zona pedagogicului, confundându-se, în multe privinţe, cu însăşi ideea de învăţământ. - Da, suntem un liceu cu specific vocaţional. Aş spune chiar mai mult, nu suntem doar o instituţie de învăţământ, ci, ca şi alte unităţi de filieră vocaţională, suntem un fel de miracol. Miracol, prin faptul că descoperim şi promovăm valori. Şi nu orice valori, căci suntem formatori nu doar de profesionişti şi caractere, ci suntem formatori ai viitorilor formatori de profesionişti şi caractere, adică ai viitorilor dascăli. Urmând această devenire, învăţământul pedagogic trebuie perceput, cred eu, ca un izvorîtor de ape curgătoare, care poartă în matca lor sensul vieţii. Şi asta nu de azi, de ieri, ci de totdeauna. Aici, noi suntem, cu prioritate, formatori, dar ne formăm şi noi o dată cu cei care vin în urma noastră, pentru a-şi asuma şi ei acest apostolat al educaţiei. Cei ce vin pentru a deveni dascăli intră la noi pe la 15 ani ca să înveţe datele viitoarei profesii, asumându-şi, în acelaşi timp, un rol în echipa complexă formată din învăţători, educatori, profesori metodişti... - Să înţeleg că şcolile pedagogice au un climat anume? - Climatul liceelor pedagogice este născut dintr-o stare de emulaţie, în care viitorul educator are un loc anume şi toţi împreună comunică şi împărtăşesc experienţe, obiceiuri şi tehnici de predare, clasice şi moderne, asigurând acel climat propice instrucţiei şi educaţiei. Aici nu se comunică doar cunoştinţe, informaţii ştiinţifice, aici se face transfer de trăiri şi sentimente, învăluite în exigenţă şi dragoste, care vor rămâne o constantă de-a lungul întregii biografii a absolventului de pedagogic. Pentru pedagogic, scopul vieţii nu este să învingă, ci să progreseze, pentru a împărtăşi şi altora. - Cum se obiectivează această stare de lucruri în programa fluxului educaţional al Liceului Pedagogic "Iosif Vulcan"? - Liceul Pedagogic "Iosif Vulcan" este o şcoală-reţea, având toate formele de şcolarizare din învăţământul preuniversitar. Adică, un ciclu primar cu 17 clase, un ciclu gimnazial cu 16 clase şi unul liceal cu 23 de clase. Cel primar, pentru luminarea începuturilor, dar şi pentru desfăşurarea practicii pedagogice a viitorilor dascăli. Pe acest segment, şcoala noastră acoperă oferta educaţională cu învăţători foarte bine pregătiţi, dăruiţi muncii la catedră, modele posibile şi reale pentru viitorii dascăli. Urmează un ciclu gimnazial, continuându-l pe cel primar, ponderea elevilor aici fiind asigurată tocmai de cei care au făcut şi primarul la noi. Pe acest segment gimnazial, anul şcolar 2003-2004 vine şi cu noutăţi în zona studiului limbilor străine. Adică, pe lângă clasele de engleză şi franceză, obişnuite în oferta noastră educaţională şi până acum, oferim o clasă de engleză-germană şi una de engleză-spaniolă, clase pentru care, la această oră, candidaţii şi-au exprimat deja opţiunile. - Şi, în fine, învăţământul liceal? - Pe acest nivel, oferta noastră cuprinde două filiere, cea a învăţământului vocaţional şi cea a învăţământului teoretic. În zona învăţământului vocaţional, venim şi în acest an cu oferta noastră tradiţională, adică cu clasele cu profil pedagogic, o clasă a IX-a la secţia română şi o altă clasă a IX-a la secţia maghiară, ambele cu dublă specializare: educatoare-învăţători. Apoi, o clasă, secţia română, cu specializarea pedagog şcolar-bibliotecar. Venim însă şi cu o premieră, începând cu anul şcolar 2003-2004, oferind şi o clasă de profil teologic, pentru fete şi băieţi. Un învăţământ teologic de patru ani, pregătind viitori studenţi la teologie, dar nu numai aici, ci şi la toate facultăţile de profil umanist. Aş sublinia că, deşi ortodox, pentru acest învăţământ noi nu restricţionăm înscrierea candidaţilor prin documente auxiliare, cum ar fi cel care dovedeşte botezul ortodox sau recomandarea consiliului parohial. Noi considerăm credinţa ca o opţiune a fiecăruia, nu o moştenire de familie. Pe lângă filiera vocaţională, cea teoretică înseamnă, la noi, pentru anul şcolar care vine, o clasă cu profil umanist, respectiv filologie-limbi străine, şi alte de profil real, respectiv matematică-informatică - intensiv informatică, ofertă comună, de altfel, învăţământului preuniversitar românesc actual. - Toată această amplă ofertă educaţională trebuie acoperită cu specialişti pe măsură, cu dascăli care nu doar să transmită cunoştinţe, ci care să poată funcţiona ca modele pentru cei care se pregătesc în acest laborator al educaţiei... - Aşa e. Conştientă de acest rol al ei, şcoala noastră şi-a format în timp un corp profesoral pe măsura menirii sale. Un corp profesoral alcătuit, astăzi, din 104 cadre didactice, din care 16 învăţători şi 88 de profesori, în majoritate titulari, cu grade didactice specifice vechimii lor. Toţi aceştia silind pentru dreapta educaţie a celor peste 1400 de elevi ai şcolii. Ca un mod specific de a fi, cadrele didactice se coagulează la noi în echipe de lucru, coordonate de câte un responsabil de practică pedagogică, echipe la nivelul cărora experienţa devine o virtute, împărtăşită şi elevilor, şi dascălilor mai tineri, în egală măsură. - Baza didactică face parte şi ea din constantele obligatorii ale ofertei educaţionale ale oricărei şcoli. - Şi noi avem o bază materială bună, dar ducem încă lipsă de spaţiu. Ca o primă soluţie, am făcut demersurile necesare către primar, vizând o redimensionare a sălilor de clasă existente, în sensul creşterii numărului acestora. Oricum, dispunem acum de 54 de săli de clasă, printre care şi cabinetele de limba română, psihologie, pedagogie, muzică, biologie, chimie, geografie. De asemenea, trei cabinete de informatică, ultimul fiind dotat cu 25 de calculatoare Pentium IV, prin gratitudinea MEC, în cadrul programului guvernamental. Mai adăugaţi la baza materială o bibliotecă cu peste 40.000 de volume, o altă bibliotecă exclusiv în limba franceză, două cabinete medicale, cantina cu 250 de locuri, internat cu 100 de locuri etc. Avem şi o sală de gimnastică, dar de dimensiuni reduse şi care-şi mai aşteaptă încă dotările necesare, dacă s-ar putea şi o soră mai mare, modernă, absolut indispensabilă pentru instrucţia, educaţia şi practica pedagogică la specialitatea educaţie fizică. - Măsura unei oferte şcolare o dau şi valoarea personalului didactic, şi dotările materiale, dar şi performanţele obţinute de elevii şcolii... - La nivelul performanţelor, notaţi în primul rând participartea masivă a elevilor noştri la fazele judeţene ale olimpiadelor şcolare, de la ciclul primar la cel liceal. Dintre ei, cei mai buni au ajuns la fazele naţionale. Pentru anul şcolar 2002-2003 asta a însemnat cinci finalişti la fazele naţionale, un premiu II la limba maghiară şi patru menţiuni la psihologie, limba română şi limba spaniolă. Dincolo de olimpiade, însă, dat fiind şi spiritul umanist al şcolii, elevii noştri s-au evidenţiat şi la concursurile de cultură generală dintre licee, unde de obicei ne impunem. La sport avem, de asemenea, performanţe notabile la baschet şi, în general, la olimpiadele sportului şcolar. Un loc distinct îl ocupă activităţile sportive prin consiliul elevilor. Edităm şi o revistă a liceului, "Tineri şi vulcanici", realizăm spectacole cu formaţiile şcolii etc. - Unităţile şcolare importante vorbesc tot mai frecvent despre deschiderea lor spre lume, despre integrarea în programe naţionale şi internaţionale. - La noi, ele se numesc: proiectul "Folie" din programul "Comenius", proiectul "Cultură peste măsură" prin Fundaţia "Alternative România", "Tradiţii şi obiceiuri populare", în colaborare cu Colegiul Saint Joseph din Done la Fontaine (Franţa) etc. - Acum, apropiindu-ne de final şi ştiind că şcoala dumneavoastră are în spate o tradiţie seculară şi aşteaptă aniversări pe măsură... - Avem, într-adevăr, în spate un trecut foarte bogat. Şcoala s-a înfiinţat în urmă cu 220 de ani, ca şcoală normală de preparandie, pregătind învăţători şi cântăreţi bisericeşti. Acum, în anul aniversării celor 220 de ani de la întemeiere, pe lângă manifestările de rigoare, noi întregim fericit un ciclu prin reintroducerea claselor de învăţământ teologic pe lângă cele pedagogice, ca atunci, în vremea începuturilor. - Cu acest trecut în memorie, să încheiem printr-un apel către tinerii gimnazişti, care vor veni spre Liceul Pedagogic "Iosif Vulcan", exprimându-şi opţiunile prin participarea la apropiatele concursuri de admitere. - Vom izbândi noi, cei care acum suntem Liceul Pedagogic "Iosif Vulcan", să fim, o dată cu şcoala noastră, cei mai buni? Vom izbuti cu siguranţă, pentru că cei de dinaintea noastră au fost, iar aceia care vor veni după noi au nevoie de modelul celor mai buni. Nu ne rămâne decât să dovedim acest lucru şi să punem cât mai multă iubire în ceea ce facem şi să putem rosti, împreună cu poetul Lucian Blaga: "Doamne, să nu ne laşi niciodată să fim mulţumiţi cu noi înşine". N. BRÂNDA LICEUL PEDAGOGIC "IOSIF VULCAN" ORADEA str. Jean Calvin, nr. 3 tel.: 0259/23-11-70; fax: 0259/43-31-15 www.licpedor.rdsor.ro e-mail: pedagogic@rdsor.ro OFERTA EDUCAŢIONALĂ - AN ŞCOLAR 2003-2004 * Profil pedagogic învăţători-educatoare Secţia română: 28 locuri (o clasă) Secţia maghiară: 28 locuri (o clasă) instructor de educaţie, pedagog şcolar, documentarist, bibliotecar şcolar Secţia română: 28 locuri (o clasă) * Profil teologix - băieţi, fete Secţia română: 28 locuri (o clasă) * Profil uman filologie - limbi străine, cod 201 Secţia română: 28 locuri (o clasă) * Profil real matematică-informatică; intensiv informatică, cod 199 Secţia română: 28 locuri (o clasă) ADMITEREA 2003 - 26-27 IUNIE - înscrierea pentru clasele cu profil pedagogic, teologic şi vocaţional, în vederea susţinerii probelor de aptitudini; - 28-30 iunie - susţinerea probelor de aptitudini: profil pedagogic şi vocaţional (muzică, coordonare motrică, desen, interviu); profil teologic (dicţie, muzică, probă scrisă); - 1 iulie - afişarea rezultatelor; - 2 iulie - înscrierea la alte profile. TEMATICA cu subiectele pentru proba scrisă la admiterea în liceele vocaţionale - profil teologic - 2003 A. Vechiul Testament 1. Facerea Lumii (Zilele Creaţiei; Crearea omului; Greşeala primilor oameni; Făgăduirea unui Răscumpărător) 2. Iosif şi fraţii săi (Iosif în casa părinţilor săi; Iosif dus în Egipt; Iosif în temniţă; Înălţarea în rang a lui Iosif; Aşezarea lui Iosif cu fraţii săi în Egipt). B. Noul Testament 3. Viaţa şi activitatea Sfântului Ioan Botezătorul (Vestirea Naşterii; Naşterea Sfântului Ioan; Activitatea lui; Botezul Domnului; Sfârşitul vieţii Sfântului Ioan) 4. Naşterea Mântuitorului Iisus Hristos (Buna Vestire; Naşterea Domnului; Aducerea la Templu, Închinarea Magilor; Fuga în Egipt; Uciderea pruncilor; Aşezarea în Nazaret) 5. Învierile din morţi săvârşite de Mântuitorul Iisus Hristos (Învierea fiicei lui Iair; Învierea fiului văduvei din Nain; Învierea lui Lazăr) C. Din învăţătura de Credinţă Ortodoxă 6. Despre Sfânta Scriptură (Ce este Sfânta Scriptură, cuprinsul şi însemnătatea ei) 7. Despre rugăciune (Rugăciunea particulară; Rugăciunea Bisericii; Semnele văzute care însoţesc rugăciunea; Felurile rugăciunii după cuprinsul ei; Cel mai desăvârşit model de rugăciune; Foloasele rugăciunii) 8. Despre post (Rostul şi folosul postului; Felurile postului după asprimea lui; Felurile postului după lungimea lui; Care sunt posturile? Cum trebuie să postim?) 9. Despre sărbători (Care sunt şi care este rostul lor? Pentru ce sărbătorim Duminica? De câte feluri şi care sunt sărbătorile din cursul anului bisericesc? Cum trebuie să ţinem sărbătorile?).