Aleşii locali au aprobat, ieri, în cadrul unei şedinţe extraordinare a Consiliului Local Oradea, contractul de împrumut cu societatea de credit Dexia Kommunal Kredit Bank în valoare de 26.350.000 euro pentru achiziţionarea a 10 tramvaie Siemens. Contractul, care va fi semnat mâine, este încheiat pe o perioadă de 13 ani, din care primii trei ani reprezintă perioada de graţie.

Costul total al celor 10 tramvaie Siemens se ridică la 27.350.000 euro, din care un milion de euro vor fi plătiţi de la bugetul local. Restul de 26,35 milioane euro este contractat de la societatea de credit Dexia pentru perioada 2008-2020. Împrumutul va fi parţial refinanţat printr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii. Participarea BEI la proiect se ridică la 15.678.250 euro. Negocierile cu BEI au fost iniţiate în luna noiembrie a anului trecut, contractul urmând să fie semnat la începutul lunii iunie 2008. Motivul pentru care s-a recurs la această refinanţare este acela că dobânda percepută de BEI este mult mai mică. Totodată, municipalitatea se laudă că Primăria orădeană este prima administraţie locală din ţară care obţine credit de la Banca Europeană de Investiţii fără a oferi o garanţie guvernamentală. În ceea ce priveşte contractul cu Dexia, acesta va trebui restituit în 20 de rate, câte două pe an, prima urmând să fie plătită în data de 20 iunie 2011. Dobânda este de 4,6% (ERIBOR6M), la care se adaugă 1,15%, iar rata este fixă şi se ridică la valoarea de 1.317.500 euro. Directorul Direcţiei Economice din cadrul primăriei municipiului Oradea, Emilian Sala, a declarat că în perioada 2008-2020 cel mai mare grad de îndatorare a municipalităţii se va înregistra în anul 2016, când se va ridica la 16,5%. Potrivit contractului încheiat cu firma Siemens, primul tramvai ar trebui să ajungă la Oradea în data de 30 aprilie, alte două mijloace de transport în comun fiind aşteptate în 15, respectiv 30 mai.
Până atunci, însă, în Oradea au loc lucrări de modificare a refugiilor pentru a putea fi adaptate noilor tramvaie. Lucrările, care au debutat în urmă cu aproximativ două săptămâni, se efectuează, în acest moment, în Nufărul şi în zona centrală. "Valoarea lucrărilor se ridică la 150.000 lei şi vizează toate cele aproximativ 60 de staţii din tot oraşul. Până la jumătatea lunii aprilie, vrem să terminăm refugiile din zona Nufărul, Primăriei, Decebal, Olosig, Gară, Rogerius, după care vom continua şi în restul oraşului", a declarat directorul Regiei Autonome de Transport Local Oradea, Corneliu Lupău. Acesta a precizat că modificarea refugiilor este necesară, deoarece noile tramvaie sunt mai late cu zece centimetri decât cele care circulă în acest moment în Oradea.

"Începând din anul 2000, se construiesc tramvaie cu o lăţime de 2,4 metri, faţă de cele de până acum, care au o lăţime de 2,3 metri, pentru că s-a dat o mai mare importanţă confortului. România a intrat în Uniunea Europeană şi trebuie să ne adaptăm şi noi urcarea în tramvai pentru persoanele cu handicap. Refugiile trebuie modificate pentru că le-am făcut crezând că vom cumpăra tramvaie din Berlin", a mai precizat Lupău.