Cadrul legislativ există (Legea apelor nr. 107/1996 şi O.U.G. nr. 76/2002 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul şi acvacultura), aşa că s-a încheiat o Convenţie între Administraţia Naţională "Apele române" (A.N.A.P.R.) şi Compania Naţională de Administrare a Fondului Piscicol (C.N.A.F.P.). Convenţia (nr. 16/24 iulie 2003) statuează, în esenţă, condiţiile economice de colaborare între cele două părţi. "Problema de fond rămâne punerea în practică a prevederilor acestei Convenţii", prevederi cuprinse în 26 de articole structurate în 9 capitole, iar aplicarea prevederilor a început, teoretic, din data de 1 ianuarie 2003, însă prea puţin s-a făcut până acum" - a fost prima remarcă a domnului ing. Mitruţ Tentiş, directorul Direcţiei Apelor Crişuri Oradea. Ce s-a făcut, înseamnă, deocamdată, derularea, nu şi finalizarea, inventarierii şi comunicării datelor tehnice ale tuturor bazinelor hidrografice potenţial piscicole. Acţiunea este a Direcţiei Apelor Crişuri Oradea, iar comunicarea se face unităţilor teritoriale - probabil judeţene - ale Companiei Naţionale de Administrare a Fondului Piscicol (C.N.A.F.P.). Până acum - fapt ce denotă lentoarea cu care se agreează schimbarea şi noile raporturi dintre A.N. "Apele Române" şi C.N.A.F.P. cu unităţile sale teritoriale - doar unitatea teritorială din judeţele Cluj şi Sălaj a solicitat perfectarea raporturilor de colaborare cu Direcţia Apelor Crişuri Oradea. "Urmează judeţele Satu Mare, Bihor, Arad şi Hunedoara să primească de la noi inventarele acumulărilor de ape din zonele respective, acumulări care au potenţial piscicol. Vom vedea - şi-a declinat opinia dl director Mitruţ Tentiş - ce atitudine adoptă partenerii noştri, adică unităţile teritoriale ale C.N.A.F.P. din judeţele respective. Pentru că, prin noile reglementări se fac, tranşant, nişte clasificări - şi mi se pare normal să fie aşa: nu se mai poate ca noi (Agenţia Naţională "Apele Române") să gestionăm apa, iar dumnealor (C.N.A.F.P.) să gestioneze doar peştii. Deja am intrat în conflict cu unele asociaţii judeţene ale vânătorilor şi pescarilor sportivi care nu vor să priceapă că, de la 24 iulie 2003, noi nu mai gestionăm fondul piscicol, ci efectuăm servicii de asigurare a debitelor de apă." Alte raporturi şi responsabilităţi clare Spre o mai bună înţelegere a subiectului de faţă, Convenţia, încheiată între Administraţia Naţională "Apele Române" şi Campania Naţională de Administrare a Fondului Piscicol (CNAFP), prevede, printre altele: * Pentru bazinele piscicole naturale, activităţile prevăzute de lege privind administrarea fondului piscicol se desfăşoară cu titlu gratuit, C.N.A.F.P. având atribuţii suplimentare în supravegherea modului de respectare a legislaţiei privind protecţia mediului şi gospodărirea apelor. * Pentru amenajările piscicole, administratorul sau operatorul amenajării plăteşte A.N. "Apele Române" o anumită sumă pentru serviciul de asigurare a apei şi pentru serviciile necesare. * Pentru lacurile amenajate aflate în administrarea A.N. "Apele Române" şi la care C.N. de Administrare a Fondului Piscicol concesionează fondul piscicol pentru pescuit sportiv, A.N. "Apele Române", nu percepe tarife, în schimb, în cazul pescuitului comercial, C.N. de Administrare a Fondului Piscicol va prevedea, în contractul de concesionare, obligaţia concesionarului de a încheia, cu A.N. "Apele Române", prin direcţiile de Ape, contract pentru Serviciul specific de asigurare a volumelor de apă brută necesare, în afara debitelor naturale în regim neamenajat. Noile raporturi între A.N. "Apele Române" şi C.N. de Administrare a Fondului Pisicol, cât şi responsabilităţile ce derivă pentru ambele părţi sunt, deocamdată, în curs de finalizare, deşi a trecut destul timp de la o idee nouă, a cărei punere în practică se face mai greu!