De mâine, devine operaţional sistemul electronic de plăţi Începând de mâine, 12 mai a.c., în cazul instituţiilor publice şi a agenţilor economici, decontările interbancare de mică valoare - plăţile mai mici de 500 milioane lei - se vor efectua prin sistemul electronic de plăţi (SEP). Detalii despre acest subiect am solicitat doamnei ec. Smaranda Scridon, director executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Bihor, şi domnului ec. Liviu Iancu, trezorier şef al DGFP Bihor. Ca procedură, decontările interbancare de mică valoare, plăţile mai mici de 500 milioane lei, care urmează a le efectua agenţii economici se vor face din conturile bancare ale agentului economic respectiv, către conturi de venituri bugetare, de disponibilităţi etc. deschise la trezoreria statului (cum ar fi achitarea de conturi bancare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi alte venituri bugetare), cât şi din conturi deschise la trezoreria statului către conturi deschise la unităţi bancare (cum ar fi transferul soldurilor conturilor de disponibilităţi deschise la trezoreria statului în conturile proprii deschise la bănci). În cazul instituţiilor publice, decontarea prin sistem electronic de plăţi se va face din conturile deschise ale instituţiei publice respective la trezoreria statului furnizorilor care nu au conturi deschise la trezoreria statului (cum ar fi persoane fizice autorizate, fundaţii, asociaţii), din conturile deschise la trezoreria statului pentru rambursarea de venituri bugetare (TVA, accize), din conturile deschise la trezoreria statului pentru plăţi efectuate în numele salariaţilor către conturi deschise la unităţi bancare, plăţi efectuate pe baza reţinerilor pe statul de plată. De menţionat, totodată, că, începând tot cu 12 mai a.c., pentru toate operaţiunile în relaţia cu trezoreria statului se va utiliza numai Ordinul de plată pentru trezoreria statului (OPT), sistemul electronic de plăţi (SEP) fiind generalizat. "Pentru primirea documentelor de plată (OPT) de la clienţii trezoreriei, a menţionat dl Liviu Iancu, programul de lucru la ghişeu este, zilnic, între orele 9 şi 12, la toate unităţile de trezorerie din judeţ". Cum orice început se deprinde mai greu, există - pe lângă instruire făcute cu factorii responsabili, de către specialiştii DGFP Bihor - instructaje referitoare la modul de utilizare şi completare a Ordinului de plată pentru trezorerie (OPT), instrucţiuni publicate din Monitorul Oficial al României nr. 206/10 martie 2005. De asemenea, programul de asistenţă prin care OPT poate fi completat de plătitori se distribuie gratuit contribuabililor, de către fiecare administraţie financiară teritorială. În plus, acest Program poate fi descărcat de pe serverul web al Ministerului Finanţelor Publice (www.mfinante.ro/informatii contribuabil/sistem fiscal/programe utile) sau de pe adresa http://dgfpbh.rdsor.ro. Şi o ultimă precizare de care trebuie să ţină cont agentul economic sau instituţia publică: ordinul de plată pentru trezoreria statului (OPT) poate fi completat în format electronic sau manual pe suport de hârtie.