Cu toate că Primăria municipiului Oradea susţinea sus şi tare că, până la sfârşitul lunii iulie, toate tonetele amplasate ilegal pe Şoseaua Borşului vor dispărea şi că DN1 va fi redat lumii civilizate, promisiunile edililor s-au dovedit a fi, încă o dată, doar vorbe aruncate în vânt. Astfel, gheretele de toate culorile împânzesc şi acum una dintre cele mai circulate artere din judeţ, autorităţile competente eludând cu bună ştiinţă legislaţia în domeniu. Conform legii care reglementează regimul drumurilor naţionale şi sistematizarea acestora, pe anumite artere, cum este şi Şoseaua Borşului, nu pot fi amplasate construcţii de nici un fel la o distanţă mai mică de 22 de metri de axa drumului. Ordonanţa de Urgenţă 195/2002, care reglementează circulaţia pe drumurile publice, prevede sancţiuni drastice nu numai pentru comercianţii la drumul mare care sfidează legea, ci şi pentru cei care tolerează asta. Pe lângă faptul că funcţionează ilegal, construcţiile sunt un adevărat pericol pentru siguranţa traficului din zonele în care sunt amplasate, lucru dovedit de altfel şi de zecile de accidente rutiere cu urmări grave produse pe Şoseaua Borşului în ultimii ani. Având în vedere că toate construcţiile de acest gen sunt amplasate pe domeniul public, una dintre instituţiile responsabile să pună piciorul în prag este Primăria municipiului Oradea, care, deşi tonetele există pe Şoseaua Borşului de câţiva ani buni, până acum, nu s-a arătat prea interesată de problemă. Într-un final, anul acesta, edilii au hotărât că este momentul să treacă la fapte, aşa că au decis efectuarea unor controale ample şi sancţionarea comercianţilor care nu respectă legea. Mai mult, la sfârşitul lunii iunie, Serviciul Comunicare Imagine Mass-Media din cadrul Primăriei anunţa că, la nivelul instituţiei, s-a luat măsura ca toate amplasamentele care nu respectă condiţiile legale de înfiinţare să fie desfiinţate, urmând ca, până la sfârşitul lunii iulie, toate construcţiile ilegale să dispară. Numai că, de la vorbe până la fapte este un drum lung, iar responsabilii orădeni nu au reuşit încă să îl parcurgă. Astfel, deşi termenul până la care tonetele trebuiau desfiinţate a expirat, situaţia de pe Şoseaua Borşului a rămas neschimbată. Toate gheretele sunt la locul lor, amplasate la zece metri de axul drumului, având sau nu autorizaţii de funcţionare. Mai mult, comercianţii habar nu au că Primăria şi-a propus să îi elimine pe cei care nu sunt în regulă, şi asta pentru că, spun ei, în zonă nu a călcat nici măcar un picior de inspector. Oare chiar este necesară producerea unui accident rutier cauzat de amplasarea necorespunzătoare a gheretelor pentru ca acestea să dispară?