Mulţi sunt proprietarii de apartamente, membri de asociaţii, care ni se adresează solicitându-ne lămuriri cu privire la modul de administrare al blocurilor de locuinţe. O administrare eficientă, desigur. Acest lucru pentru că nu întotdeauna aşteptările le sunt satisfăcute. Că este aşa o dovedesc două solicitări sosite din puncte diferite ale municipiului, respectiv Zona de Vest şi alta - din Velenţa. Concret, domnul Vasile Morar, Bd. Dacia nr. 57, ne întreabă "dacă administratorul are sau nu vreo răspundere faţă de funcţionalitatea şi integritatea elementelor proprietăţii comune". Conform Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari (publicat în M.O. nr. 311/08.05.2003), activitatea de management de proprietate şi management financiar se asigură fie de persoane fizice angajate cu contracte individuale de muncă, fie de persoane juridice. Administratorul are, fără îndoială, o răspundere faţă de funcţionalitatea şi integritatea elementelor proprietăţii comune, de mijloacele materiale ale asociaţiei de proprietari şi de utilizarea în bune condiţii a acestora. Tot el se ocupă şi de procurarea mijloacelor materiale necesare întreţinerii şi reparaţiilor curente ale elementelor proprietăţii comune, având şi aici răspundere asupra integrităţii acestora. În situaţia în care administratorul constată că sunt necesare lucrări de întreţinere şi/sau reparaţii, el are obligaţia de a înştiinţa comitetului executiv al asociaţiei de proprietari în vederea luării măsurilor necesare pentru efectuarea la timp şi eficient a lucrărilor în cauză, nu fără o supraveghere, însă, atentă, a lucrărilor efectuate. Doamna Elena Vlad, domiciliată în Oradea, strada Grădinarilor, se interesează dacă administratorul unei asociaţii are vreo obligaţie legată de menţinerea liniştii în blocul de locuinţe. Conform aceloraşi Norme metodologice, "managerul" asociaţiei are "obligaţia de asigurare a cunoaşterii şi respectării regulilor de locuit în condominiu". În fine, doamnei Valentina Popa, din Oradea, strada Italiană, îi răspundem informând-o că, în conformitate cu prevederile legale mai sus menţionate, "constituie obligaţie din partea proprietarilor să anunţe, tot prin cerere, numărul persoanelor care locuiesc temporar, venite în vizită, sau care prestează activităţi gospodăreşti.