Românii din mediul urban intenţionează să cheltuiască în medie pentru cadouri cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă circa 1.400.000 lei, însă cu cât venitul şi educaţia cresc, cu atât sunt dispuşi să realizeze mai multe achiziţii specifice acestei perioade, relevă un studiu recent al Daedalus Consulting. Daruri pentru toţi Potrivit firmei de cercetare, persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 şi 44 de ani şi-au propus să aloce o sumă mai mare de bani pentru cadouri (1.760.000 lei în cazul categoriei 25-34 de ani şi 1.630.000 în cazul categoriei 35-44 de ani), faţă de tinerii de 18-24 de ani (1.150.000 lei) sau cei care au peste 55 de ani (1.100.000 lei). Cu cât venitul şi educaţia cresc, cu atât românii sunt dispuşi să realizeze mai multe activităţi specifice Sărbătorilor de Iarnă - împodobitul bradului, oferirea şi primirea de cadouri. În 2002, de Sărbătorile de Iarnă, majoritatea românilor au făcut cadouri (84,3%), au primit cadouri (75,4%) şi au făcut brad de Crăciun (81,2%), care, în cele mai multe cazuri, a fost natural (70,3%). Persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani au primit mai multe cadouri (85% faţă de 75,4% media), iar cei de 25-44 ani au fost mai tentaţi să ofere cadouri, în comparaţie cu celelalte categorii (91,4% faţă de 84,3% media). O dată cu depăşirea vârstei de 44 de ani, dorinţa de a împodobi bradul de Crăciun scade. Astfel, 76,7% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 45 şi 54 de ani şi 74,2% dintre cei din categoria 55-65 de ani au împodobit un brad, faţă de 81,2% media. Pe de altă parte, un număr mai mare dintre cei care au între 35 şi 44 de ani au avut brad de Crăciun, preferând brazii naturali. Crăciunul - o sărbătoare de familie Majoritatea românilor din mediul urban (65%) şi-au petrecut Crăciunul 2002 acasă, împreună cu familia, iar unul din cinci români (22,6%) a petrecut Crăciunul cu prieteni, rude sau cunoştinţe - fie că i-a găzduit sau a fost în vizită la aceştia. În general, românii (69,3%) intenţionează să îşi petreacă Crăciunul din acest an în acelaşi fel, respectiv acasă, împreună cu familia (67,7%) sau cu prieteni, rude sau cunoştinţe (20,8%). Una din zece persoane nu s-a hotărât, deocamdată, cum îşi va petrece Crăciunul, cel mai mare grad de indecizie fiind întâlnit în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani - 19,7% faţă de 8,7% media. Persoanele cu vârsta peste 44 de ani sunt mai înclinate să îl petreacă acasă, cu familia (79,5% în cazul categoriei de vârstă 45-54 de ani şi 77,0% în cazul categoriei 55-65 de ani, faţă de 65,0% media). Comparativ cu celelalte categorii de vârstă, cei din categoria 25-34 de ani merg în mai mare măsură la restaurante sau la mese festive (3,9% faţă de 1,5% media), iar cei mai tineri (18-24 de ani) aleg într-o proporţie mai mare să meargă în vizite (19% faţă de 9,1% media). Persoanele care sărbătoresc Crăciunul acasă, cu familia, sunt preponderent acelea care au venituri mici - sub 50 de dolari - pe membru de familie (71,9% faţă de 65% media). Pe de altă parte, persoanele care au venituri peste medie - mai mult de 100 de dolari pe membru de familie - sunt mai înclinate să îşi invite acasă prietenii sau rudele, cu această ocazie (20% faţă de 13,5% media). Revelionul - cu prietenii şi rudele Majoritatea românilor (70,4%) şi-au petrecut Revelionul 2002- 2003 similar Crăciunului. Totuşi, Revelionul este în mai mică măsură o sărbătoare de familie comparativ cu Crăciunul. Jumătate dintre români (54,5%) au petrecut Revelionul 2002-2003 acasă, cu familia - faţă de 65% cei care au petrecut acasă Crăciunul. O treime l-au petrecut cu prietenii, rudele sau cunoştinţele, pe care fie i-au găzduit, fie i-au vizitat. Referitor la intenţiile pentru acest an, 62,4% dintre români plănuiesc să petreacă Revelionul 2003-2004 la fel ca pe cel anterior. Pentru 12,8% dintre locuitorii din oraşe, planurile pentru următorul Revelion nu au prins contur încă, în special pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani (26,3% faţă de 12,8% media). Persoanele cu vârsta mai mare de 44 de ani sărbătoresc acasă cu familia (68,9% în cazul categoriei de vârstă 45-54 de ani şi 76,9% în cazul categoriei 55-65 de ani, faţă de 54,5% media), iar tinerii de 18-24 de ani petrec Revelionul acasă cu prietenii şi rudele sau în vizită la aceştia (57,4% faţă de 29,9% media), în diverse staţiuni din România (8,5% faţă de 2,8% media) sau pe stradă (2,4% faţă de 0,5% media). Românii cu vârsta cuprinsă între 25 şi 34 de ani merg în mai mare măsură la restaurante şi mese festive (10,5% faţă de 4,5% media). Luând în considerare venitul, cei care câştigă mai puţin de 50 de dolari pe membru de familie sunt mai predispuşi să petreacă Revelionul acasă, cu familia, pe când cei cu venituri peste medie aleg în mai mare măsură mesele festive la restaurant (9,4% faţă de 4,5% media), o altă localitate (9,1% faţă de 2,8% media). De asemenea, persoanele cu venituri ridicate sunt mai dispuse decât alte categorii să petreacă Revelionul la ţară (4,4% faţă de 2,0% media).