Extinderea liniilor de tramvai pe traseul Calea Aradului - str. Făgăraşului - str. Atelierelor (cu acces depou OTL) şi legătura pe toate direcţiile cu str. Dimitrie Cantemir a fost aprobată ieri, în şedinţa Consiliului Local Oradea. De asemenea, s-a aprobat şi declanşarea procedurii de expropriere a unui teren de 4.771 mp de pe malul stâng al Peţei, pe unde vor trece luniile de tramvai.

 

Pe ordinea de zi a CLO de ieri au figurat două proiecte de hotărâre legate de extinderea liniilor de tramvai spre Universitate, care să facă legătura între Calea Aradului şi strada Dimitrie Cantemir. Primul proiect cuprindea indicatorii tehnico-economici pentru realizarea investiţiei, cea de-a doua era o primă etapă de exproprieri pentru a putea introduce calea de rulare. Ambele au fost aprobate de consilierii locali, însă cu obiecţii din partea aleşilor PSD şi UDMR.

„Proiectul extinderii liniei de tramvai, care va genera o legătură mult mai bună între cartierul Rogerius - Ioşia - zona Universităţii şi Cantemir, face parte din pachetul de proiecte care urmează să fie finalizate din fonduri europene, în acestă nouă sesiune de finanţare. Proiectul presupune extinderea liniei de tramvai cu peste 7 km, astfel încât de pe Calea Aradului, acolo unde astăzi linia de tramvai intră în zona Ioşia - cartierul de case, linia de tramvai să meargă pe mijlocul Căii Aradului către ieşirea spre Arad, apoi, imediat ce se trece Pârâul Peţa, se virează la stânga şi pe malul stâng al Peţei, prin spatele magazinului Auchan, piaţa de vechituri, Universitate, unitatea de jandarmi se ajunge pe strada Atelierelor, în zona depoului OTL, iar apoi se închide acestă buclă nouă prin Cantemir. Lucrarea este dublată şi de execuţia unui nou braţ al tramvaiului în intersecţia din giraţia de la Biserica Emanuel, astfel încât tramvaiul să poată să circule pe toate cele trei direcţii şi, prin urmare, să se închidă direcţia Rogerius - Calea Aradului, pentru o mai bună legătură”, a declarat primarul Ilie Bolojan într-o conferinţă de presă care a precedat şedinţa Consiliului Local. El a menţionat că valoarea totală a proiectului este estimată la aproximativ 10 milioane de euro plus TVA şi presupune realizarea a două lucrări. Prima lucrare este amenajarea giraţiei de la Biserica Emanuel, care speră primarul, va fi realizată în această vară, iar cea de-a doua extinderea liniei de tramvai. Bolojan susţine că durata de execuţie a lucrării este stimată la doi ani şi jumătate.”Urmează să pregătim documentaţia pentru demararea procedurii de licitaţie, în aşa fel încât la sfârşitul lunii februarie să poată fi organizată licitaţia. Urmează apoi două luni timpul de aşteptare pentru depunerea ofertelor şi probabil o lună sau două, partea de evaluare şi contestaţii. Dacă nu sunt probleme deosebite, în vara acestui an ar trebui să începem lucrările”, a mai menţionat primarul Oradiei. Finanţarea ar urma să fie asigurată prin Programului Operaţional Regional (2014-2020). Prezent la conferinţa de presă, ing. Nicolae Găgeanu, proiectant la firma Aquacons, care a elaborat documentaţia tehnică, a precizat că noul traseu va avea o lungime totală de 3,84 km pe un sens şi 3,82 km pe celălalt sens şi va avea opt staţii de tramvai. Este vorba despre: tronsonul Calea Aradului - cuprins între strada Aviatorilor şi podul peste Pârâul Peţa (lungime de 535 m); tronsonul complex comercial - cuprins între podul peste Pârâul Peţa şi str. T. Blajovici (680 m); tronsonul strada Făgaraşului - cuprins între strada T. Blajovici şi strada Universităţii (710 m); tronsonul strada Făgăraşului - cuprins între str. Universităţii şi intersecţia cu strada Făgăraşului (480 m); tronsonul Cartier Ceyrat - cuprins între intersectia cu strada Făgăraşului şi strada Ronald Reagan (520 m); tronsonul strada Ceyrat - cuprins între strada Ronald Reagan şi strada Thurzo Sandor (162 m); tronsonul strada Atelierelor - cuprins între strada Thurzo Sandor şi Aleea Salca (408 m); tronsonul Aleea Salca - cuprins între strada Atelierelor şi B-dul Cantemir (395 m). Găgeanu a precizat că toate cele 8 intersecţii urmează să fie semaforizate cu semafoare inteligente cu senzori. De menţionat că cea mai mare parte a investiţiei va viza partea de automatizări şi semafoare. În ceea ce priveşte macazele, acestea vor fi toate automate. Liniile de tramvai vor fi în totalitate ecologice, ele vor sta pe traverse îmbrăcate în gazon prevăzut cu sistem de irigare. Primarul Ilie Bolojan a menţionat că realizarea extinderii liniilor de tramvai presupune şi două proceduri de expropriere. Prima a fost introdusă pe ordinea de zi a şedinţei de ieri a CLO şi vizează exproprierea unui teren în suprafaţă de 4.771 mp, proprietate privată, situat pe malul stâng al pârâului Peţa, între Calea Aradului şi str. T. Blajovici. La acest proiect, consilierul local Huszar Istvan a cerut ca municipalitatea să amâne exproprierile până la aprobarea finanţării, însă primarul Ilie Bolojan a replicat că această finanţare este sigură în proporţie de 99%, deoarece fiecare municipiu reşedinţă de judeţ are la dispoziţie o sumă pentru rezolvarea problemelor de mobilitate urbană. În plus, în acest ciclu de finanţare se permite începerea lucrărilor înainte de obţinerea finanţării europene, urmând ca acestea să fie decontate ulterior. Proiectul a trecut cu votul consilierilor liberali, UDMR şi PSD votând împotrivă.