Statisticile ne arată că la noi se moare mai mult pe drumuri decât în atentatele teroriste europene. Pare terifiant, dar acestea sunt cele mai recente cifre statistice. Nu am comparat capra cu varza, doar că un simplu calcul ne arată că numărul victimelor decedate din accidentele rutiere depășește de cel puțin patru ori numărul victimelor din atentatele teroriste. Rezultatele fatale din statistici sunt reale, doar faptele diferă.

         

Nu oricui îi șade bine cu drumul și nu oricine călătorește. Nu toată lumea consideră că se află în secolul vitezei sau că trebuie să alerge disperat după un Pokemon, ca să-l găsească primul. Nu consideră nici că e mai probabil să îl lovească un fulger decât să câștige la 6 din 49, deși statistica susține prin cifre exact contrariul. Majoritatea oamenilor pornesc la drum convinși că atunci când sunt la volan nu li se poate întâmpla ceva dramatic tocmai lor, dar cu toate acestea statisticele sunt foarte sumbre. Chestiunea cu drumurile este de notorietate și ar putea deveni oricând o problemă de siguranță națională, nu că nu s-ar putea găsi destule alte statistici și mai îngrijorătoare. Din nefericire, finalul e același în ambele situații, iar siguranța individului este maxim afectată, chiar dacă nu se găsesc legături cu ciocnirea cilivizațiilor ori cu terorismul sau cine mai știe cu ce.

De voie, de nevoie, cine se încumetă să pornească la drum prin țară ar trebui să știe că, din punct de vedere statistic, își riscă viața mai mult decât în atentatele teroriste comise pe întreg continentul. Se știe doar că nu sunt bani suficienți, iar standardele de circulație rutieră sunt mai jos din acest motiv. În plus, statisticile nu sunt ținute în mare taină, dimpotrivă ele sunt publicate oficial pe toate site-urile instituțiilor de profil. Doar că puțină lume știe unde și ce să caute, iar datele arătate în statistici par mai degrabă simple înșiruiri de cifre și tabele decât niște certitudini. Numărul de cuiburi de berze de pe case, din copaci sau de pe stâlpi nu are vreo legătură cu numărul de noi născuți din acea zonă. Cu toate acestea, cineva neavizat ar putea trage imediat concluzia că în acea zonă se nasc mai mulți copii, pentru că și numărul de cuiburi de berze a crescut. Nimeni nu s-a născut statistician și nici nu poate fi obligat să înțeleagă o statistică. 

Institutul Național de Statistică (INS) ne arată prin cifre că, față de anul 2014, numărul accidentelor rutiere soldate cu persoane accidentate mortal a crescut în 2015 cu 4,1%. Și, tot în anul 2015, cele mai puține accidente mortale (8,3%) s-au petrecut în Vest, în timp ce în Nord-Estul țării și în București-Ilfov au fost cele mai multe (16%). Din păcate, peste 1890 de persoane și-au pierdut viața în 2015 pe drumurile patriei, iar în cele mai cunoscute atentate teroriste europene au murit în același an peste 280 de persoane. La nivel internațional cifrele au crescut de șase ori în ultimii 15 ani, iar cele mai multe dintre atacurile teroriste au vizat comunitățiile musulmane șiite și sunite, pentru că s-a dorit să se respecte libera circulație a indivizilor ori caracterul confidențial al comunicațiilor de orice fel, ne arată publicația on-line Slate, într-un articol semnat de Moises Naim. Sinucigașii folosesc tot mai frecvent combinația de bombe și arme, pur și simplu pentru că și-au dat seama că pot ucide de trei ori mai mulți oameni. Știrile relatate peste tot în presă ne arată că atacurile teroriste au fost mai dese în anul 2015 în Franța, după care au devenit mai frecvente în Turcia. S-au înregistrat atacuri și în Belgia sau Germania, iar mai nou în Rusia.

Terorismul nu are cifre statistice atât de mari, precum cele legate de siguranța rutieră. În 2014, România se afla imediat după Letonia, la coada unui clasament de siguranță rutieră, care a fost întocmit de Comisia UE. Între timp Google își construiește propriul oraș al viitorului, cu mașini ce se conduc singure, iar statisticile rutiere, în acest caz, vor fi cu siguranță optimiste. În acel oraș inteligent, conducătorii auto vor deveni simple programe de calculator, care nu vor mai face exces de viteză și nici nu vor conduce vehiculelele sub influența alcoolului. Pietonii vor traversa strada doar regulamentar, iar drumurile vor ajuta doar la deplasare.