În cadrul unei conferinţe de presă organizate ieri de către conducerea Primăriei Oradea, a fost prezentată analiza execuţiei bugetului pe anul 2008 a municipiului Oradea, urmând ca, în următoarele zile, toate structurile subordonate executivului să prezinte şi ele un document similar.

În anul precedent, gradul de realizare a veniturilor proprii a fost de 98%. Mare parte din bani, 67%, au reprezentat cheltuieli operaţionale, iar 33% au fost repartizaţi la capitolul investiţii. Anul trecut, datoria publică a crescut cu 86% faţă de 2007, asta deoarece din 2008 municipalitatea a început să achite, pe lângă dobânzi, şi ratele pentru obligaţiunile municipale etapa a II-a, lansate în 2003. O analiză a modului de cheltuire a banului public a scos la iveală faptul că în numeroase sectoare acesta nu este gestionat cu eficienţă. "O masă pregătită pentru beneficiarii de ajutor social la Cantina Primăriei se realizează cu 12 lei. În schimb, o firmă de catering asigură o astfel de masă la 10 lei. Mai mult, la un liceu din Oradea o masă pentru un elev se pregăteşte la 7 lei", a precizat Ilie Bolojan, primarul Oradiei.
Pentru anul în curs, bugetul va fi îndreptat în special spre investiţii. Municipalitatea intenţionează să instituie o taxă de neîntreţinere a clădirilor monument. Proprietarii clădirilor, care sunt scutiţi de impozitele pe clădiri, tocmai pentru a face aceste reparaţii, vor fi penalizaţi în cazul în care nu se îngrijesc de proprietăţile lor. Primăria va institui un fond de patrimoniu pe care îl va folosi pentru reabilitarea imobilelor degradate. Chiar dacă în campania electorală "lista neagră" a firmelor care nu-şi execută lucrările la termen a fost des invocată, această promisiune este pusă în practică abia după şapte luni. Bolojan a precizat că o astfel de listă cu firmele care îşi execută prost lucrările sau le execută cu întârziere va fi făcută curând publică. Totuşi, ea va avea doar rol informativ. Pentru ca firma ce se regăseşte pe această listă să nu mai poată participa la licitaţiile organizate de Primărie, mai trebuie adoptate nişte criterii de clarificare a situaţiei.