Expoziția lui Harris Wallmen, intitulată sugestiv Contrasens... abstract, nu este o expoziție oarecare, așa cum spațiul în care sunt expuse cele 16 tablouri ale artistului nu este unul oarecare, Sinagoga Neologă Zion. Așa cum sublinia criticul de artă dr. Ramona Novicov în discursul său, un spațiu odată sacralizat  rămâne un spațiu sacru. Sinagoga Neologă Zion din Oradea, chiar dacă în prezent nu mai îndeplinește o funcție liturgică, păstrează între zidurile ei destine care și-au jucat cartea pe viață și pe moarte.

Expoziția unui luptător

„Aduc un omagiu acestui spațiu, pentru că nu este o expoziție oarecare, dar, mai mult decât atât, nu este un spațiu oarecare. Un spațiu sacru, odată sacralizat, rămâne sacru”, a spus Ramona Novicov în deschiderea expoziției.

Criticul de artă a amintit apoi faptul că Harris Wallmen vine din lumea sașilor, care „au venit de undeva, au plecat înapoi, au trecut prin aceste spații... Din fericire, Harris a rămas cu noi”, a menţionat criticul de artă.

Ramona Novicov a arătat că, în acest moment, această expoziție îl reprezintă pe Harris cel mai bine. „Este o expoziție și a unui artist plastic, dar este, în primul rând, o expoziție a unui luptător, pentru că Harris rămâne, în mod fundamental, un luptător, un om care se exprimă prin gesturi de luptă. Iar expoziția lui are acest suflu al unei atitudini combative. El pictează cu toată ființa lui, nu cu pensula, nu cu șpaclul, ci cu un instrument care lasă urme foarte decise și care îl confiscă, îi focalizează întreaga ființă către o stare care îl duce dincolo de prezent. Cred că e acea stare pe care o simte în dojo atunci când are un adversar în față sau chiar pe sine însuși”, a mai spus criticul de artă.

Artist complex (pe lângă pictură, face şi cioplituri în lemn, cuţite, fotografie etc.), Harris nu este la prima expoziţie personală, însă, cu siguranţă, aceasta este prima din Oradea, de această factură. A expus lucrări de certă valoare artistică în Cluj, Sibiu sau Bucureşti, acolo unde i-au cerut promotorii sau galeriile de artă interesate.

Tuşele viu colorate se întrepătrund

Chiar dacă nu se ocupă cu arta abstractă, Asociația Artiștilor Naivi din România este o organizație culturală, prin urmare, sprijină și promovează orice act cultural de calitate. „Pentru că suntem o organizație culturală, am zis că putem să ne ocupăm și de altfel de expoziții decât cele de artă naivă, respectiv de artă abstractă. Până la urmă, promovăm cultura. Asta care este chintesența scopului nostru, indiferent sub ce formă ar fi ea. Eu îl cunosc pe Harris, știu ce lucrează, am câteva lucrări de-ale lui în colecția mea personală...”, ne-a declarat Mircea Stroe, președintele Asociației Artiștilor Naivi din România, cel care s-a implicat trup și suflet în organizarea acestei expoziții. Aşa cum se arată și în prezentarea realizată de Asociaţia Artiştilor Naivi din România, discursul artistic al lui Harris Wallmen oglindeşte ermetismul gândirii. Tuşele viu colorate se întrepătrund, asemenea gândurilor, din care evadează liniile, punctele de referinţă, spaţiul pânzei. Uneori „scapă” chiar şi culorile, ceea ce ne face să credem că însuşi autorul este convins de ermetismul lucrărilor sale, dacă nu pentru sine însuşi, cel puţin pentru privitori.

Expoziţia, organizată de Asociaţia Artiştilor Naivi din România și Fundaţia de Protejare a Monumentelor Istorice Bihor, este cu vânzare şi va sta pe simezele Sinagogii Neologe până pe 22 iulie.