Conform unui comunicat al Ministerului Integrării Europene (MIE), producătorii români trebuie să analizeze impactul introducerii, în anii următori, a sistemului de emisii EURO 5 pentru noile autovehicule, iar în acest sens ei vor fi consultaţi, luna viitoare, de către MIE, de Ministerul Transporturilor şi de către celelalte instituţii cu atribuţii în acest domeniu. România, în calitate de obesevator la grupurile de lucru din cadrul Consiliului Uniunii Europene, trebuie să-şi formuleze poziţia faţă de propunerea de Regulament referitor la introducerea standardelor de emisii EURO 5 elaborat de Comisia Europeană a UE. Deşi aceste norme presupun costuri suplimentare, producătorii români vor face tot posibilul pentru a se conforma noilor prevederi, astfel încât să se reducă poluarea, se menţionează în comunicat. "A fost apreciată propunerea din Regulament privind acordarea unor stimulente celor care respectă noile standarde înainte de termenul prevăzut de lege (către producători sau către consumatori, sub formă de scutiri de taxe către cei care cumpără maşini cu poluare redusă înainte de termenul obligatoriu prevăzut de lege)", precizează sursa menţionată. Comisia Europeană a decis să adopte noul Regulament pentru a asigura un standard unitar al pieţei interne. Unele state membre şi-au anunţat deja intenţia de a introduce unele norme superioare standardului EURO 4, aflat în vigoare de la 1 ianuarie 2005. Conform propunerii Comisiei, autoturismele noi, care urmează să primească omologarea de tip, vor trebui să respecte noile norme EURO 5 în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a Regulamentului, informează MIE. Pentru autoturismele care au fost deja omologate, dar nu au fost încă vândute, termenul propus este de maxim, 48 de luni. Se estimează că Regulamentul ar putea fi adoptat până la sfârşitul acestui an şi va intra în vigoare la jumătatea anului 2009. Aceasta nu înseamnă însă că autovehiculele care circulă deja cu un standard de emisii inferior trebuie modificate pentru a respecta noile norme sau că circulaţia acestora va fi restricţionată. În comunicatul MIE se relatează că CE propune ca, prin acest Regulament să fie atinse mai multe obiective, printre care: reducerea cu până la 80% a emisiilor de pulberi în suspensie pentru autovehiculele pe motorină; reducerea cu până la 20% a emisiilor de oxizi de azot (NOx) pentru autovehiculele pe motorină (s-a propus ca valoarea limită minimă pentru emisiile de NOx să ajungă până la 200 mg/km); Alte obiective vizează reducerea într-o masură mai mare a emisiilor de oxizi de azot (NOx) (până la 25%, cu o valoare limită de 60 mg/km) şi hidrocarburi (HC) (până la 75%, cu o valoare limită de 75 mg/km) pentru autovehiculele pe benzină; creşterea cerinţelor de durabilitate pentru dispozitivele de control a poluării de la 80 000 Km la 160 000 Km. De asemenea, producătorii, dealerii şi service-urile vor avea obligaţia de a crea un sistem electronic cu informaţii privind repararea şi întreţinerea vehiculelor şi să renunţe la excepţia care permitea vehiculelor grele (clasa M1, cu o greutate mai mare decat 2500 Kg) să intre în categoria vehiculelor comerciale uşoare. În prezent, propunerea de Regulament, redactată de Comisie, a fost transmisă Consiliului Uniunii Europene şi Parlamentului European. Statele membre UE şi Parlamentul European vor decide, în cadrul procedurii de co-decizie, forma finală a acestui act legislativ, inclusiv termenele de aplicare a noilor standarde. Regulamentul este un act legislativ comunitar obligatoriu care se aplică direct de către statele membre UE, fără a fi necesară transpunerea acestuia în legislaţia naţională, se arată în comunicatul remis de MIE.