Directori de şcoli, directori adjuncţi, responsabili cu activitatea internaţională, consilieri educativi, coordonatori de proiecte Comenius1, şefi de catedră, profesori consilieri ai CE, preşedinţi ai CE şi beneficiari ai burselor individuale de formare continuă Comenius 2.2 s-au adunat, ieri, în sala Comenius a Liceului Teoretic "Onisifor Ghibu" pentru a analiza impactul pe care îl au cele 22 de proiecte Comenius care se derulează în 18 şcoli bihorene asupra celor implicaţi, elevi, cadre didactice şi şcoli. Dezbaterile au fost deschise şi conduse de inspector şcolar Carmen Chira, de la departamentul programe de cooperare internaţională, din cadrul Inspectoratului Şcolar. Cu cele 22 de proiecte în derulare, judeţul Bihor ocupă locul al patrulea pe ţară, un motiv de mândrie, dar şi de mobilizare în continuare, după cum s-a exprimat dna inspectoare. În prima parte a reuniunii au luat cuvântul prof. Liana Popa, de la Liceul Teoretic "Aurel Lazăr", prof. Simona Martin, de la Liceul Pedagogic "Iosif Vulcan", prof. Adina Stancu, de la Liceul Teologic Greco-Catolic şi prof. Linda Mura, de la Grupul Şcolar "Transilvania", patru dintre deţinătorii celor mai "vechi" proiecte, aflate în cel de-al treilea an de derulare sau chiar la finele proiectului (cum este cazul proiectelor lingvistice care se desfăşoară pe durata unui singur an). Dna prof. Liana Popa a vorbit despre şcoala în afara şcolii, despre existenţa unor laboratoare şcolare pe diferite teme (de istorie antică, de geografie) şi despre "lecţiile" care se desfăşoară în muzeele şi parcurile naţionale din Italia şi Portugalia, ţări partenere de proiect cu lăzăriştii. Mai mult, în şcolile din Portugalia există o materie anume care se studiază în şcoală, numită proiecte, iar fiecare clasă lucrează la câte un proiect. Prof. Simona Martin a reliefat impactul pe care l-a avut asupra partenerilor străini aflarea pe viu a adevărului despre realităţile din România, vizitând Oradea. În susţinerea ideilor, vorbitorii au făcut apel la casete video şi broşuri, ca produse finite ale proiectelor, iar dna inspectoare concluziona de fiecare dată. S-a vorbit despre Şcoala fără ziduri şi Europa fără graniţe, o şcoală europeană pe care o construiesc toţi cei care derulează proiecte internaţionale. Discutându-se despre impactul proiectelor, s-au arătat, de fapt, care sunt efectele (măsurabile) pe care acestea le produc asupra subiecţilor, concretizate în competenţe privind studiul disciplinelor şcolare, competenţe metodologice, sociale şi manageriale, atitudini şi motivaţie, cunoştinţe şi valori. Astăzi, în cea de-a treia zi a "Săptămânii Comenius", gazda reuniunii va fi Liceul Teoretic "Aurel Lazăr", unde vor avea cuvântul beneficiarii burselor de formare continuă Comenius 2.2.