Noul an nu a adus schimbări în şedinţele Consiliului Judeţean Bihor, majoritatea fragilă aflată la „guvernare” fiind blocată de „opoziţia constructivă” a liberalilor. Ieri, profitând de absenţa social-democratului Gheorghe Ţara, consilierii PNL au respins 11 dintre cele 24 de proiecte de pe ordinea de zi, printre care documentaţia tehnico-economică pentru construcţia unui nou terminal la Aeroportul Oradea.

 

Şedinţa de ieri a CJ Bihor a început cum nu se putea mai prost – au lipsit doi consilieri: Nicolae Bodea (PNL) şi Gheorghe Ţara (PSD), absenţa acestuia din urmă însemnând, din start, că aprobarea proiectelor de pe ordinea de zi depindeau de votul consilierilor liberali. În plus, la începutul şedinţei, liderul grupului de consilieri liberali, Ionel Avrigeanu, a cerut retragerea de pe ordinea de zi a 10 proiecte, pe motiv că au fost introduse pe ultima sută de metri şi le-au fost aduse la cunoştinţă abia cu o oră înainte de şedinţă. Asta în condiţiile în care, la Consiliul Local, introducerea de către Executivul condus de liberalul Ilie Bolojan a proiectelor pe ordinea de zi cu puţin înainte de începerea şedinţei este o practică uzuală.

 

Pe motiv de TVA

Avrigeanu a mai replicat că proiectele noi prevăd rectificări la anumite lucrări derulate de CJ Bihor, rectificări cauzate de scăderea TVA la 19%.

„Vă rog să retrageţi proiectele şi să le votăm în şedinţa următoare, altfel nu vom vota ordinea de zi”, a menţionat Avrigeanu. Preşedintele CJ Bihor,

Pasztor Sandor, a explicat că luni, 30 ianuarie, a primit un fax de la Ministerul Dezvoltării Regionale prin care se cerea ca până în 31 ianuarie toate documentaţiile legate de lucrările la drumurile din Bihor realizate prin PNDL să fie actualizate cu noul TVA. „Am ţinut aici toată Direcţia Tehnică peste noapte să lucrăm la pregătirea acestor materiale care trebuie trimise la Bucureşti. Dar dacă nu vreţi să votaţi e dreptul dumneavoastră. Asta înseamnă că probabil nu se va mai lucra pe aceste drumuri”, a precizat Pasztor, el adăugând că toate proiectele au fost discutate în şedinţele de comisii desfăşurate cu o oră înainte de începerea şedinţei de Consiliu. Cu toate acestea liberalii au votat împotriva ordinii de zi şi a fost nevoie de intervenţia secretarului judeţului, Carmen Soltănel, pentru a lămuri faptul că nu e nevoie de voturile majorităţii aleşilor judeţeni, ci de cele ale majorităţii celor prezenţi, pentru a continua şedinţa. Dintre cele 15 proiecte iniţiale, unul a fost retras, alte şase fiind respinse pentru că nu au întrunit numărul de voturi necesare. Printre proiectele respinse figurează: prelungirea contractului de închiriere a spaţiului pus la dispoziţie de Episcopia Romano-Catolică pentru Muzeul Ţării Crişurilor, contract care trebuie prelungit în fiecare lună până la mutarea în noul sediu; acordarea dreptului de administrare, în favoarea Muzeului Ţării Crişurilor, asupra Casei Pompelor şi Rezervorului de apă de lângă noul sediu al muzeului; scoaterea la licitaţie a unui imobil din proprietatea privată a judeţului de pe strada Corneliu Coposu.

 

Zece noi proiecte, cinci votate

În ceea ce priveşte cele 10 proiecte introduse pe ordinea de zi abia ieri, cu toate că au cerut retragerea lor, liberalii au votat cinci dintre ele: patru vizau lucrări la drumuri sau porţiuni de drumuri care treceau prin Vârciorog (comună condusă de primarul liberal Vasile Cociuba, aflat în sală în timpul şedinţei), iar al cincilea viza aprobarea documentaţiei tehnico-economice aferentă Centrului de Pregătire pentru Salvatori Montani în Bihor. Celelalte cinci proiecte respinse au fost: documentaţia tehnico-economică pentru construirea celui de-al doilea terminal de pasageri de la Aeroportul din Oradea, reactualizarea documentaţiei tehnico-economice a lucrărilor de reabilitare a unor porţiuni din drumurile judeţene Beliu-Tinca-Leş, respectiv Tăşad-Copăcel-Şerghiş, precum şi cofinanţarea de la bugetul judeţului a unor lucrări la cele două drumuri judeţene. Aici, Ionel Avrigeanu a intervenit, remarcând că anul trecut s-a aprobat mutarea unor bani de la drumul Beliu-Tinca-Leş, iar acum se alocă bani de la bugetul judeţului pentru acelaşi drum. Vicepreşedintele CJ Bihor, Ioan Mang, a menţionat că de la Bucureşti au fost plătite toate facturile pentru lucrările executate, iar lucrarea va fi gata până în această vară. Pe de altă parte, Mang susţine că partea de cofinanţare de la bugetul judeţului este necesară pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile. Atitudinea liberalilor a dus la intervenţia consilierului ALDE, Dorin Corcheş, care a acuzat faptul că, deşi reprezintă o bună parte din electoratul bihorean, în 90% dintre cazuri consilierii PNL se opun proiectelor judeţului. De asemenea, Ioan Mang a făcut un apel colegilor din PNL care au votat în comisii proiectele introduse pe ultima sută de metri pe ordinea de zi să le voteze şi în plen, deoarece sunt proiecte ale bihorenilor, unele vizând comune cu primari liberali. Pe de altă parte, Ionel Avrigeanu a replicat că şi el a făcut un apel către consilierii puterii când s-au împărţit banii din cotele defalcate din TVA şi impozitul pe venit ca primarii PNL să nu fie săriţi de la această repartizare a banilor. El le-a atras atenţia celor din conducerea CJ Bihor că urmează împărţirea bugetului pe anul în curs, iar dacă aceştia vor voturile liberalilor ar fi bine să îi consulte la împărţirea banilor. Mang a precizat că în mandatul trecut, când şeful CJ Bihor era liberalul Cornel Popa, iar vicepreşedinte Ionel Avrigeanu, PSD a votat toate proiectele utile pentru judeţ, chiar dacă primarii PSD nu au primit niciun leu la rectificările bugetare. „Ceea ce se întâmplă acum mie îmi sună a şantaj - nu votăm nimic dacă nu primim bani”, a mai menţionat vicepreşedintele CJ Bihor. Preşedintele administraţiei judeţene, Pasztor Sandor, a intervenit menţionând că înţelege că acesta este un joc politic. „Este prima dată în şapte luni când ne lipseşte un consilier din majoritate”, a adăugat Pasztor Sandor, adăugând că într-o săptămână sau zece zile va fi convocată o şedinţă extraordinară pentru proiectele care au fost respinse. El a adăugat că proiectul privind terminalul de la Aeroportul Oradea este foarte important.