"Praf în ochi", dar nu de... deochi! În această perioadă estivală, de trecere, de fapt, spre stagiunea 2003-2004, la Teatrul de Stat Oradea, slujitorii Thaliei sunt conectaţi la priorităţile care pun în mişcare "ceasul" numărătorii inverse. Când timpul acesteia se va fi scurs, prima bătaie a gongului va anunţ premiera piesei (comedie) "Praf în ochi" de Eugene Labiche, în regia unuia dintre directorii de scenă de prim-plan ai teatrului românesc contemporan - Alexandru Dabija. Aceasta se va întâmpla pe scena TSO, în cadrul celei de-a XIV-a ediţii a Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea, care va avea loc între 27 septembrie - 5 octombrie a.c. Aşadar, până atunci, se lucrează intens la pregătirea spectacolului cu "Praf în ochi", care va reprezenta trupa "Iosif Vulcan" la festival, însemnând, totodată, şi deschiderea noii stagiuni. De la Presecan la... Damian! Repetiţiile la "Praf"... au început pe 20 august, Alexandru Dabija optând pentru o distribuţie care arată un relativ echilibru între "aripa" tânără a trupei şi cea consacrată: Mariana Presecan, Elvira Platon-Râmbu, Doru Presecan, Petre Ghimbăşan, Richard Balint, Ion Ruşcuţ, Geo Dinescu, Sebastian Lupu, Alexandru Rusu, Marius Damian. Scenografia aparţine Vioarei Bara. Directorul general al Teatrului de Stat Oradea, dl Lucian Silaghi - cu care am discutat -, ne mai spunea că, în prezent, noua scenă a instituţiei teatrale se află în lucru - s-a făcut cam 50% din "grafic" - încât, la capitolul noutăţi, cum se vede, lucrurile au vectori pozitivi. "Aripa tânără" şi cea consacrată Ca o componentă a "capitolului" de care vorbeam mai sus, trebuie amintit şi concursul pentru ocuparea a patru posturi de tineri actori în trupa "Iosif Vulcan", care s-a desfăşurat în ziua de 19 august. Comisia de concurs - din care au făcut parte: Mariana Presecan - director artistic al TSO, Alexandru Dabija, Mona Chirilă (ambii, regizori), precum şi câţiva membri ai consiliului artistic al trupei "I. V." - a decis ca trei actriţe şi doi actori să facă parte din colectivul trupei, respectiv: Anca Dămăcuş, Oana Rusu, Mirela Lupu, Pavel Sârghi şi Marius Damian. De remarcat că ultimul - dar nu cel din urmă - a fost cooptat în distribuţia piesei care va deschide noua stagiune şi va reprezenta, în acelaşi timp, Secţia română a instituţiei Thaliei orădene, la Festivalul Teatrului Scurt. După cum am mai scris în ziarul nostru, există un proiect de restaurare integrală a clădirii teatrului, care - după cum sublinia directorului general Lucian Silaghi - se urmăreşte a fi realizat punctual, numai că, ducerea la îndeplinire a acestuia este condiţionată de suportul financiar pe care-l va avea teatrul. Oricum, intenţia e bună, şi, poate, Consiliul Judeţean Bihor - care este ordonatorul de credite al Teatrului de Stat Oradea - va înţelege că teatrul în sine - ca şi componentă a educaţiei spirituale - este una dintre condiţiile sine qua non ale civilizaţiei comunităţii. Nu vrem să folosim vorbe mamute, dar îmi vine în minte celebra propoziţie: "Daţi un leu pentru Atheneu", vehiculată cu cerbicie în perioada postbelică. Translatând oarecum problema - sau păstrând proporţiile - îmi permit a sugera celor care au, cum se zice, "dare de mână", să ajute Teatrul de Stat Oradea să-şi "integralizeze" faptic proiectul. Pentru că, poate, superbia "fizică" o va energiza pe cea creativă, spectaculară. Încheiem prin a spune că două-trei ore "sacrificate" în "templul Thaliei" contracarează - fortificând moralul spectatorului - tot atâtea săptămâni petrecute într-un local (nu neapărat "Chanson"!), punând spectatorul pe gânduri, înspre Binele şi Frumosul după care jindim, poate, cu toţii. Vom reveni.