Autoritatea Naţională a Vămilor are competenţe de administrare a creanţelor fiscale reprezentând acciza aferentă atât mărfurilor provenite din import, cât şi celor provenite din operaţiunile intracomunitare şi din producţia internă, se arată într-o hotărâre aprobată, miercuri, de Guvern. Autoritatea va avea totodată atribuţii de inspecţie fiscală, pentru a stabili corectitudinea şi exactitatea obligaţiilor fiscale reprezentând acciza, precum şi de autorizare, atestare, avizare a persoanelor fizice şi firmelor care derulează activităţi de producţie, îmbuteliere, ambalare, primire, deţinere, depozitare şi/sau expediere, comercializare şi utilizare finală a produselor accizabile, conform hotărârii de Guvern privind organizarea şi funcţionarea instituţiei. Autoritatea Naţională a Vămilor va fi condusă în continuare de un vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu rang de subsecretar de stat numit prin decizie a premierului, cu un număr maxim de posturi de 4.589 angajaţi. Sumele necesare funcţionării Autorităţii Naţionale a Vămilor se asigură de la bugetul de stat. Autoritatea Naţională a Vămilor are reprezentanţi permanenţi la Misiunea României pe lângă Uniunea Europeană sau în cadrul altor organisme internaţionale, care asigură legătura operativă pe probleme vamale. Începând cu data intrării în vigoare a hotărârii, personalul din cadrul direcţiilor regionale vamale va fi transferat la direcţiile regionale pentru accize şi operaţiuni vamale, iar personalul din birourile vamale din municipiile reşedinţă de judeţ se transferă la direcţiile judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale.