După ce nemţii au strâns şurubul? În zilele de 31 ianuarie - 01 februarie, la Cluj-Napoca, a avut loc un curs pe linia traficului transfrontalier cu autovehicule furate, la care au participat poliţişti şi specialişti auto, precum şi reprezentanţi din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române. Judeţul Bihor a fost reprezentat de către comisarul Valentin Pănescu, ofiţer specialist în cadrul Biroului Poliţiei Rutiere Oradea, cu care am avut un scurt dialog la temă. - Cursul la care am participat reprezintă modulul 3 dintr-un set de 6 module planificate, printr-un program PHARE, a se desfăşura pe teritoriul României. Temele ne-au fost prezentate de către specialişti olandezi în domeniul furturilor de autovehicule. Este vorba de Directivele UE 1993/EG şi 2003/127/EG, precum şi programul Eucaris, prin intermediul căruia este posibilă verificarea de autoturisme în baza centrală de date a statelor europene afiliate la acest program pentru a putea fi stabilită provenienţa acestora în cazul în care au fost furate. - Mai concret, aţi beneficiat de vreun material, să-i zicem, didactic? - Da, ni s-au prezentat acte de înmatriculare olandeze, germane, italiene şi franceze false şi originale. Am fost iniţiaţi asupra modului în care le putem deosebi pe cele originale de cele false. Apoi, ni s-a explicat modurile de operare în care se fură autoturismele. De asemenea, s-au prezentat modalităţi de verificare în trafic a modificărilor la seriile de şasiu pentru diverse tipuri de autoturisme străine. Un accent deosebit s-a pus pe actele de înmatriculare italiene, unde, se pare, hoţii au găsit un teren mult mai prielnic. - Care este, actualmente, ţara cea mai vizată de către reţelele de hoţi de autoturisme? - Dacă până mai ieri Germania era placa turnantă pentru aceste reţele, iată că situaţia s-a schimbat, din cauză că au adoptat un sistem de înmatriculare mult mai riguros, cu acte care cuprind o serie de elemente de secretizare. Cele mai multe maşini se fură acum în Italia, din cauza sistemului de înmatriculare oarecum mai superficial. - România cum este percepută în această privinţă? - Probabil răspunsul meu o să-i uimească pe mulţi dintre cititorii ziarului dvs. Să ştiţi că România a fost felicitată pentru sistemul de înmatriculare pe care îl practică? - Când va avea loc următoarea instruire? - Următoarea întâlnire va avea loc luna viitoare, prilej cu care se vor aduce autoturisme cu serii falsificate sau pur şi simplu tăiate în două! Nu ne-a venit să credem când ni s-a prezentat modul de operare al unor reţele. Se taie autoturismul în bucăţi, apoi se sudează la loc, se vopseşte maşina, după care se vinde. Vă daţi seama că în cazul unui accident uşor autoturismul respectiv se ?sparge? sau se desface în două! De aceea este bine întotdeauna să ştim ce cumpărăm, motiv pentru care este bine să fim însoţiţi de un specialist auto.