După ce a primit, ieri, semnal verde de la Justiţie Sindicaliştii feroviari continuă greva generală, întrucât Curtea de Apel Bucureşti a respins, ieri, cererea administraţiei căilor ferate, care solicitase suspendarea protestului pentru 30 de zile. Principalele revendicări ale greviştilor vizează creşterea salariilor cu 10,7 la sută, acordarea tichetelor de masă pentru fiecare zi lucrătoare (20 de tichete lunar) şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. Mecanicii de locomotivă şi angajaţii din depouri sunt singurii feroviari care au intrat în grevă generală, ieri dimineaţă, ceilalţi sindicalişti de la calea ferată renunţând la acţiune, fie pentru că au obţinut tichete de masă, fie pentru că administraţia a cerut în instanţă suspendarea protestului. La CFR-ul sărac, nici locomotivele nu trag În Bihor, ieri au oprit lucrul 400 de salariaţi din sistem: 200 de mecanici şi 100 de reparatori aparţinând de Sindicatul Mecanicilor de Locomotivă (SML) şi alţi 100 care fac parte din Sindicatul Reviziei de Vagoane (SRV). Sindicaliştii sunt nemulţumiţi de condiţiile improprii în care sunt nevoiţi să lucreze şi care îi expun la numeroase probleme de sănătate. Locomotivele, fabricate în anii 60-70, când s-a renunţat la locomotiva cu aburi, sunt fără minimum de confort şi condiţii, ceea ce are efecte negative majore asupra sănătăţii personalului. "Spre exemplu, a rămas nerezolvată problema climatizării: mecanicii de locomotivă sunt nevoiţi să stea câte opt ore în soare, în cabină bordul se încinge, radiatoarele nu funcţionează, iar iarna este foarte frig, expunându-ne la diverse probleme de sănătate. Trepidaţiile duc la uzura oaselor din coloana vertebrală", ne-a relatat Biro Karoly. Feroviarii se confruntă şi cu lipsa de dispozitive şi instrumente de lucru din halele de reparaţii şi în general cu condiţii improprii de muncă. "Nu ne vom mulţumi cu soluţionarea doar a unei părţi dintre revendicări. Am solicitat, de asemenea, creşterea salarială care să acopere rata inflaţiei şi să ţină cont de indicele preţurilor de consum, dar mai ales să se păstreze raportul de ierarhizare în majorarea veniturilor", a precizat liderul SML, Dorinel Gaceu. O altă revendicare a sindicaliştilor ceferişti este acordarea integrală a tichetelor de masă. Trafic feroviar la foc mic Greva este marcată prin oprirea lucrului, angajaţii prezentându-se zilnic la serviciu în intervalul orar al unei zile obişnuite de muncă. Potrivit legii, în perioada de grevă se află în circulaţie doar o treime din totalul trenurilor. Conform negocierilor dintre sindicat şi patronate, pe durata grevei vor circula doar o treime din trenuri. Şefa Staţiei Călători Oradea, ing. Cristina Derban, a precizat că, în această perioadă, pe teritoriul judeţului Bihor, nu vor circula decât "internaţionalele" 364/365 Târgu Mureş - Budapesta - Târgu Mureş şi 407/406 Budapesta - Braşov- Budapesta. Singura pereche de Intercity care va circula în perioada de grevă este 532/531, pe relaţia Oradea - Bucureşti şi retur. Dintre accelerate, va fi menţinută perechea 1742/1741, pe relaţia Satu Mare - Bucureşti şi retur. Personalele care vor circula în acest interval sunt următoarele: 3112/3115 şi 3113/3116, pe relaţia Oradea - Timişoara şi retur, 3071/3076 şi 3075/3074 pentru Cluj Napoca - Oradea şi retur, 4331/4336 Oradea - Satu Mare şi retur, 4332/4337 Satu Mare - Oradea şi retur, 3106 pe relaţia Oradea - Holod, 3564 Holod - Vaşcău, 3107 Vaşcău - Holod, şi perechea 3101/3111 Holod - Ciumeghiu - Oradea. Liderii sindicali susţin că, pentru a-şi susţine cererile, vor încerca să ajungă până la primul-ministru Călin Popescu Tăriceanu şi la preşedintele Traian Băsescu, despre care spun că ştie foarte bine situaţia din sistemul feroviar. "Greva este legală şi va continua timp de 20 de zile", a declarat Ştefan Zodie, prim-vicepreşedinte al Federaţiei Sindicatelor din Ramura Vagoane.