Conform Codului Fiscal, inactivitatea fiscală atrage anularea codului de TVA, ceea ce are consecinţe asupra deducerii TVA. Declararea ca inactiv se face prin decizie ANAF şi se înscrie în registrul contribuabililor inactivi.

Începând cu acest an, Codul de Procedura Fiscală (Legea 207/2015) introduce trei noi situaţii în care contribuabilul/plătitorul persoană juridică sau orice entitate fără personalitate juridică poate fi declarat inactiv şi îi sunt aplicabile prevederile din Codul Fiscal privind efectele inactivităţii. Este vorba despre următoarele situaţii: durata de funcţionare a societăţii este expirată; societatea nu mai are organe statutare; durata deţinerii spaţiului cu destinaţia de sediu social este expirată. Acestea se adaugă la celelalte patru situaţii prevăzute şi până acum, respectiv: contribuabilul nu îşi îndeplineşte, pe parcursul unui semestru calendaristic, nici o obligaţie declarativă prevăzuta de lege; se sustrage controalelor efectuate de Fisc prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit acestuia identificarea contribuabilului; unitatea

Fiscală contstată faptul că la domiciliul fiscal declarat nu funcţionează cobtribuabilul; contribuabilul este în inactivitate temporară înscrisă la Registrul Comerţului. Prevederile legale dstabilesc că inactivitatea fiscală atrage anularea codului de TVA, cu consecinţe asupra deducerii taxei şi ajustarea TVA aferentă mijloacelor fixe existente la data declarării inactivităţii. De asemenea, contribuabilul declarat inactiv îşi pierde şi dreptul de deducere a cheltuielilor realizate pe toată perioada cât este inactiv fiscal, fapt care are consecinţe şi asupra activităţii partenerilor de afaceri pentru că, la rândul lor, aceştia pierd dreptul de-a deduce cheltuielile şi TVA de pe facturile primite de la un furnizor inactiv fiscal. Potrivit legii, contribuabilii care ajung în situaţia de pierdere a codului TVA au obligaţia de a se reactiva fiscal prin remedierea problemelor care au dus la această situaţie, cât şi de a se reînregistra în scopuri de TVA, parcurgând procedura care implică depunerea Formularului 088, care presupune o evaluare din partea autorităţii fiscale a riscului fiscal (mic, mediu, mare) şi în urma căreia, există posibilitatea de-a nu se reprimi codul de TVA. Din acest motiv, ANAF sfătuieşte contribuabilii să verifice dacă menţiunile referitoare la sediu, durata funcţionării societăţii sau organele staturare înscrise la Registrul Comerţului sunt actualizate. În cazul în care contribuabilul a primit notificare, remedierea trebuie făcută în maxim 30 de zile de la comunicare. O ultimă precizare: procedurile de inactivare/reactivare se regăsesc în OPANAF 3846/2015.