* Temându-se pentru copiii lor,, părinţii arată cu degetul! * Investiţii cu termen depăşit * Mari colectivităţi lăsate sub? bolovanul de sare * Viitorul an şcolar nu trebuie să înceapă în aceleaşi condiţii! ?Deşi există legi clare şi o instituţie de stat cu atribuţii în acest domeniu - Inspectoratul pentru controlul instalaţiilor sub presiune şi de ridicat (I.S.C.I.R.) - aceasta nu-şi face datoria. Cei care au relaţii de serviciu cu Inspectoratul ISCIR Oradea ştiu cât de greu se obţine o autorizare a unei instalaţii, dacă nu le duci? de-acasă. Şi cum de la şcoli şi grădinţe nu prea le poţi duce ?de-acasă?, istalaţiile acestora au cam rămas neverificate şi neautorizate?. Aceasta este opinia şi chiar punctul de vedere al părinţilor care ne-au scris şi care, evident, nu vor să-şi ştie copiii supuşi pericolului exploziilor. Că ei au dreptate, cel puţin în ceea ce priveşte neverificarea şi neautorizarea multora dintre centralele termice din şcoli, lucrurile apar limpezi, în urma unor controale întreprinse, recent, la instituţii publice, inclusiv unităţi şcolare. Obiective de investiţii, care au costat şi costă destul de mulţi bani, centralele termice se cer permanent supravegheate, controlate şi reparate, în caz contrar riscându-se mari pagube ce pot fi chiar ireparabile. Ne gândim la posibilitatea accidentării unor persoane. Pe de altă parte, neîntreţinerea şi nerepararea lor pot cauza mari neajunsuri cu destule repercusiuni în procesul de instrucţie şi educaţie, fiind evident faptul că frigul poate fi un grav inconvenient în însuşirea materiei. Controlul asupra funcţionării instalaţiilor de încălzire, de alimentare cu gaze şi electricitate a cuprins, printre altele, şi peste 50 de unităţi şcolare. Dacă în total au fost constatate 675 nereguli, în cazul unităţilor şcolare au fost depistate circa 530 nereguli. Neregula cea mai gravă constă în faptul că nici una din cele 53 de unităţi şcolare verificate nu dispune de autorizaţie ISCIR. Despre ce altceva să fie vorba dacă nu despre neajunsurile semnalate de părinţii elevilor prin scrisoarea trimisă redacţiei. Dar neregulile sunt mai diverse, fiind vorba şi de lipsa proiectelor de instalare avizate de ISCIR, de neinstruirea şi neautorizarea personalului de supraveghere a cazanelor, de neautorizare din punctul de vedere al protecţiei muncii şi chiar de neorganizarea activităţii de protecţia muncii. Să ne oprim, de exemplu, la situaţia cazanelor din Salonta, deoarece aici au fost controlate 14 instituţii de învăţământ: trei dintre acestea pot fi autorizate, proiectul centralelor termice dispunând de aviz autorizat; Liceul teoretic, Şcolile generale din str. Republicii, Creangă, Calvin, Lazăr şi Grădiniţele nr. 12, 13, 14 nu au proiecte de instalare avizate. Situaţii mai aparte se constată la Liceul teoretic şi la Şcoala generală de pe str. 7 iunie, care deţin instalaţii mai vechi de 12 ani. Numai expertizarea lor va stabili dacă acestea vor mai putea funcţiona sau nu! Încet-încet vine primăvara şi se va renunţa la încălzirea sălilor de clasă. Se speră, se aşteaptă, se doreşte ca anul şcolar ce va începe să găsească situaţia cazanelor sub presiune rezolvată şi pericolul înlăturat.