Unul dintre punctele intens dezbătute în şedinţa ordinară a Consiliului Local de ieri a fost şi analiza privind consumul tehnologic şi pierderile de apă din reţelele de transport şi distribuţie în primele opt luni ale anului, prezentată de conducerea R.A. "Apă-Canal" Oradea. Raportul respectiv a aprins, de-a dreptul, spiritele unor consilieri mai "activi", amintindu-le de toate nemulţumirile legate de funcţionarea acestui serviciu de utilitate publică. Astfel, când a venit momentul obiecţiilor, aleşii locali nu mai pridideau să se înscrie la cuvânt, asta spre deosebire de alte puncte, care au trecut aproape neobservate de unii, mult mai preocupaţi să vorbească la telefoanele mobile sau chiar să stea pe hol. Prima obiecţie ridicată viza obligativitatea consumatorilor individuali de a se prezenta la sediul Regiei pentru a-şi ridica factura, măsură care, aşa cum era firesc, a creat discuţii încă din momentul aplicării ei. "Este inadmisibil un astfel de sistem şi toată lumea e nemulţumită. Ar fi necesar să se găsească o altă modalitate, fie aşa cum se procedează cu plata energiei electrice, prin autocitire, fie să se expedieze facturile prin poştă", afirma Iulius Deloreanu. Un alt aspect care i-a determinat pe aleşi să ia poziţie a fost cel al pierderilor, care se ridică la nu mai puţin de 31% din totalul volumului de apă pompat. Totuşi, comparând volumul pierderilor înregistrate în primele opt luni ale anului (la finalizarea lucrărilor de reabilitare) cu cele dinainte de demararea lucrărilor, când procentul pierderilor era de 47%, se poate constata o îmbunătăţire a situaţiei, nesatisfăcătoare, însă, în opinia unor consilieri... "Pierderile au fost diminuate într-o măsură necorespunzătoare, comparativ cu investiţiile făcute, cu eforturile financiare ale Consiliului Local pentru reabilitarea acestui serviciu de utilitate publică", afirma Miron Pop. Prezent la şedinţă, directorul Regiei Apă-Canal, Ioan Ciursaş, a explicat că problema pierderilor este una cu care nu se confruntă doar municipiul Oradea, ci toate comunităţile. "Pierderi de aproximativ 10% sunt fireşti şi acceptate în cazul reţelelor noi. În municipiul Oradea, însă, mai există aproximativ 300 de km de reţele vechi, doar 300 de km fiind reabilitate. Cât priveşte ridicarea facturilor de către clienţi, am recurs la aceasta din dorinţa de a reduce cheltuielile. Vom regândi, însă, acest sistem, astfel încât să venim în sprijinul consumatorilor noştri", preciza Ioan Ciursaş. Nici sistemul actual de contorizare nu pare a fi pe placul prea multor consilieri şi, implicit, orădeni... "S-a greşit atunci când a fost aprobat acest mod de contorizare. Era dreptul asociaţiilor de proprietari să aleagă tipul de contoare pe care doresc să-l monteze. Oamenii sunt foarte nemulţumiţi de diferenţa mare ce există între cantitatea declarată şi cea facturată. Adevărul este că se fură şi nu verifică nimeni", a conchis consilierul Miron Pop. Una peste alta, aleşii locali au dat undă verde materialului prezentat de Regia Apă-Canal, cu precizarea ca, într-o şedinţă ulterioară, să le fie supus spre aprobare un pachet de măsuri viabile, cu termene concrete. Tot atunci, se aşteaptă şi un raport al Serviciului Judeţean de Metrologie referitor la activitatea de contorizare.