Pe tronsonul rutier cuprins între B-dul Ştefan cel Mare - Calea Aradului, drumul de centură trebuia predat, conform angajamentelor asumate de către constructor, încă de la 1 septembrie, "la cheie" beneficiarului. Ieri, însă, angajaţii Selinei nu reuşiseră să finalizeze pe o bună porţiune de drum marcajele rutiere şi nici indicatoarele nu erau montate conform regulilor de circulaţie.

Pe strada Podului, în jurul prânzului, şi-au făcut apariţia câţiva muncitori, care, timid, s-au apucat să însemneze locul viitoarelor marcaje rutiere. Valoarea lucrărilor realizate pe o lungime de 6 km, aferenţi porţiunii cuprinse între B-dul Ştefan cel Mare - Podului - Densusianu - Calea Sântandreiului, ar fi costat Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale 60 de milioane lei. Pe parcursul anilor, proiectul iniţial s-a schimbat de mai multe ori, apărând mereu noi lucrări suplimentare, de la noi sensuri giratorii la patru rânduri de parapeţi. Toate aceste lucrări au făcut ca valoarea iniţială din contract să se dubleze. În plus, oportunitatea realizării unor lucrări este contestată de numeroşi specialişti. Parapeţii montaţi de-a lungul drumului de centură realizat la patru benzi reprezintă un exemplu în acest sens. "Pe autostrăzile din străinătate astfel de parapeţi sunt montaţi doar în situaţii extreme, când există vreo prăpastie sau curbe periculoase. La noi, pe drumul de centură, se circulă cu maximum 70 de km/h şi nici nu există curbe de 90 de grade. Se poate să fie afacerea cuiva", ne-a declarat reprezentantul unuia dintre constructorii orădeni.

Pe de altă parte, dacă pentru acest tip de investiţie s-au găsit bani, pentru panourile antifonice care să protejeze riveranii de traficul intens nu s-au mai găsit. Cetăţenii care s-au trezit peste noapte cu un drum de centură pe patru benzi, la mai puţin de 2 metri distanţă de fereastra dormitorului, reclamă indiferenţa autorităţilor implicate. Traficul intens şi lucrările desfăşurate au afectat structura de rezistenţă a caselor, oamenii plângându-se că în urmă cu 30-40 de ani, când şi-au ridicat casele, nu s-au gândit că vor ajunge în această situaţie. "Au făcut drumul prea aproape de casă. Puteau muta şoseaua cu un metru mai încolo. Au făcut un trotuar pe cealaltă parte, deşi nu circulă nimeni. Pereţii din casă încep să crape, iar cum trece un TIR toată casa tremură. Cui să ne plângem? Nimeni nu ne crede", ne-a declarat Iuliana Baş.

Locuitorii de pe str. Densusianu sunt nemulţumiţi şi de faptul că se circulă cu viteză mult prea mare şi cer restricţionarea vitezei, dar şi prezenţa unui echipaj de la Serviciul Rutier. "Se circulă şi cu 120 -130 km/oră, în special noaptea. Ar trebui să se pună nişte restricţii de viteză. Nu se poate dormi în camerele de la stradă", a mai adăugat Leonora Ilisei.

După ei, potopul...

În urma lor, muncitorii de la Selina au lăsat trotuare distruse, iar accesul spre casele din zonă a fost făcut făcut de mântuială, iar spaţiul verde nu mai există. Însă aceste aspecte sunt minore şi nu par să-i mai preocupe pe reprezentanţii executantului. "Nu se pune problema instituirii unor restricţii de viteză. Pe oameni îi deranjează zgomotul, nu viteza. Şi la 50 km/oră, riveranii vor simţi zgomotul. Soluţia ar fi montarea de panouri fonice izolatoare", ne-a declarat Valentin Pănescu, şeful Serviciului Circulaţie Rutieră.

În replică, reprezentantul Selinei, Călin Roman, spune că orădenii, pentru lucrările executate pe "datorie", ar trebui să-i mulţumească, nu să vină cu pretenţii. "Practic, noi am sponsorizat cetăţenii Oradiei. Nu cred că orădenii mai pot veni cu pretenţii. Am executat lucrări de 60 de milioane lei şi am încasat 35 de milioane lei. În ce priveşte panourile, dacă vom primi bani, le vom monta", ne-a precizat Călin Roman.

De asemenea, un alt angajament luat, însă dat uitării, imediat după defrişarea a 72 de copaci. În iunie 2008, pe strada Podului, chiar înainte de a avea avizele de mediu, Selina a trecut la desfiinţarea zonei verzi, fără ca autorităţile responsabile să-i sancţioneze în vreun fel. Acum, aceleaşi autorităţi privesc cu nepăsare la dezinteresul conducerii Selina de a reconstitui perdeaua de vegetaţie.