Reabilitarea drumurilor judeţene sapă "gropi" în buzunarele bihorenilor Anual, de la bugetul de stat pentru capitolul reabilitare drumuri judeţene sunt alocate în jur de 70 de miliarde lei, o sumă infimă care ar soluţiona problema infrastructurii rutiere bihorene în 50 de ani şi asta doar dacă, în tot acest timp, nu s-ar deteriora din nou. În urmă cu câteva săptămâni, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Alexandru Kiss, se bătea cu cărămida în piept că poate identifica sumele necesare reabilitării reţelei de drumuri administrată de instituţia pe care o conduce. Nimeni nu bănuia atunci că ditamai Consiliul judeţean va atenta la buzunarele bihorenilor... Pentru reabilitarea celor 923 de kilometri de drumuri judeţene, din care 723 drumuri modernizate, 192,4 drumuri pietruite şi 6,8 km drumuri de pământ, după un prim calcul, s-a ajuns la concluzia că sunt necesari... 4.000 miliarde de lei, sumă de care, evident, administraţia judeţeană nu dispune. Nimeni nu bănuia atunci că ditamai Consiliul judeţean va atenta la buzunarele bihorenilor... Birul şi birăul Pentru a da legitimitate acestui proiect, preşedintele CJ Bihor l-a cooptat şi pe prefectul judeţului, Ilie Bolojan. Ieri, pentru prima dată, cei doi capi ai instituţiilor au expus, într-o conferinţă de presă comună, mecanismul de finanţare a acestui proiect. În opinia acestora, în primul rând, ar trebui ca, lunar, timp de trei ani, fiecare dintre cetăţenii acestui judeţ să contribuie cu câte 50.000 de lei. În al doilea rând, consiliile locale ar trebui să contracteze credite, acestea având posibilitatea să se împrumute până la 20% din veniturile proprii ale comunităţii. Şi CJ Bihor va avea aceeaşi obligaţie, luând un credit de 35 milioane euro. O altă sursă de venit ar fi atrasă de la Guvern, precum şi din fondurile europene. "După calculele noastre, lunar, am reuşi să adunăm de la populaţie 30 miliarde lei, 35 miliarde lei de la CJ Bihor şi alte 10 până la 30 miliarde lei de la administraţiile locale. Astfel, pe plan judeţean se vor aduna 75 miliarde de lei lunar. În aceste condiţii, putem cere de la Guvern alte 75 miliarde lei lunar, astfel încât am putea ajunge la 150 miliarde lei, sumă suficientă pentru reabilitarea drumurilor judeţene", a declarat Kiss Alexandru. Referendum pentru drumuri În ceea ce priveşte modul de colectare a sumelor de la populaţie, precum şi nivelul acestora, încă nu s-a luat o decizie, existând posibilitatea ca fie să se instituie o taxă specială pentru toţi cetăţenii, fie numai pentru cei care deţin autoturisme. De asemenea, nu toate consiliile locale vor fi obligate să se implice în acest proiect, dar în cazul în care se angajează pentru lucrările de reabilitare, numai acele zone aflate în administrarea lor vor fi sprijinite de CJ Bihor. "În funcţie de semnalele care ne vin din teritoriu, pâna la toamnă vom organiza un referendum, prin intermediul căruia cetăţenii vor fi consultaţi dacă sunt sau nu de acord să dea această sumă sau dacă vor să stabilim o valoare mai mare sau mai mică. Astfel, anul viitor, dacă avem acordul cetăţenilor, ne vom apuca de lucrări, iar în trei-patru ani, sperăm să finalizăm investiţia", a declarat Ilie Bolojan. Cât despre şansele de reuşită a acestui proiect, preşedintele CJ Bihor s-a arătat deosebit de mulţumit. "Vom fi un judeţ pionier, iar Guvernul va aprecia faptul că nu stăm cu mâna întinsă".