În vremuri de criză, când investiţiile private înregistrează un real regres, banii publici reprezintă o mană cerească pentru firmele de construcţii. Fără comenzi de la privaţi, marii contructori supravieţuiesc doar prin comenzile venite de la stat. Orice procedură de atribuire a unei lucrări publice este o şansă pentru a supravieţui, astfel că se declanşează crâncene bătălii la fiecare licitaţie organizată de către administraţia publică. Pentru a fi siguri că lor li se vor atribui contractele grele firmele ajung să se "prostitueze", vânzându-şi forţa de muncă la preţuri de nimic. Preţurile de dumping din ofertele firmelor contrastează puternic cu valorile stabilite prin studiile de fezabilitate întocmite de specialişti.

Această practică a firmelor de construcţii, care oferă la licitaţii preţuri mici pentru a-şi asigura atribuirea contractului, după care pe parcursul lucrării fie fac rabat de la calitate, fie prezintă note de plată suplimentare, a devenit atât de răspândită încât chiar şi guvernanţii au început să se îngrijoreze de răspândirea fenomenului amintit. Astfel, zilele trecute, premierul Emil Boc atrăgea atenţia firmelor care oferă preţuri mici că vor fi nevoite să dea explicaţii. Premierul îşi exprima intenţia adoptării unor măsuri pentru a împiedica firmele să vină, pe viitor, cu oferte neserioase ce pot bloca derularea unor investiţii. "O mare problemă în această perioadă de criză o reprezintă preţul oferit de către unele firme participante la licitaţiile organizate în vederea realizării de investiţii. Sunt din ce în ce mai multe firmele care vin cu oferte de preţ cu mult sub cel stabilit în studiul de fezabilitate", a precizat Boc, care a mai adăugat că în anii trecuţi se putea modifica preţul unui contract prin act adiţional chiar şi cu 50%. Acest lucru tinde să se schimbe, în legislaţia europeană nu se poate mări preţul decât cu cel mult 5%. "Am cerut Ministerului Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei să elaboreze un set de reguli pentru ca agenţii economici să vină cu oferte serioase. Ne-am gandit ca în cazul în care oferta este cu mai mult de 15% mai mică decât în studiul de fezabilitate firmele să fie obligate să vină cu lămuriri", a adăugat premierul României.
În ce priveşte administraţia locală orădeană, exemplele de acest fel abundă, încât chiar şi unui nespecialist i-ar da de gândit. Astfel, valoarea estimată trecută în anunţul de licitaţie privind lucrările de întreţineri, reparaţii străzi, poduri şi trafic rutier în municipiul Oradea era de 121.200.000 lei, fără TVA, însă lucrarea a fost adjudecată firmei Selina şi asociaţilor săi la suma de... 78.993.667 lei, fără TVA. De asemenea, o altă lucrare, amenajarea parcării de pe str. Tudor Vladimirescu evaluată de specialişti la suma de 200.000 lei a fost adjudecată firmei Drumuri Bihor la suma de 139.000 lei. Apoi, lucrările de reparaţii capitale de la Grădiniţa nr. 41 au fost estimate la suma de 12.000 lei, fiind, în final, adjudecate firmei Rivara Cons SRL, la suma de 5.767 lei. Lucrările curente de la Grădiniţa nr. 56 au fost estimate, potrivit anunţului de atribuire postat de SEAP, la suma de 18.000 lei, în final, SC Corbeşti Prestom şi-a adjudecat contractul la suma de 8.022 lei. SC Deni Flor Service s-a angajat să execute lucrările curente la Colegiul Tehnic "Traian Vuia" la preţul de 29.963 lei, deşi valoarea estimată a investiţiei este de 68.000 lei. De asemenea, lucrările capitale de la Şcoala cu clasele I-VIII "Andrei Mureşanu" au fost evaluate la 12.000 lei, firma câştigătoare, Siles Exim SRL, s-a angajat să le efectueze la suma de 3.825 lei, de trei ori mai puţin. Tot Deni Flor Service a câştigat lucrarea de înlocuire a tâmplăriei la Grădiniţa nr. 52 la preţul de 89.459 lei, în condiţiile în care valoarea estimată era de 189.000 lei. Exemplele oferite pot continua, însă în toate cazurile beneficiarii lucrărilor, fie Primăria Oradea, fie Administraţia Imobiliară Oradea, au un singur argument: "oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic".

În final, toate aceste contracte se încheie fie cu lucrări de proastă calitate, pentru a se încadra în preţ, firmele mai reduc din cantităţile de ciment sau alte materiale, fie ulterior prezintă note de suplimentare a lucrărilor, care ajung să majoreze cu până la 50% din valoarea contractului.