Despre prof. Carmen Chira, de la Liceul Teoretic "Aurel Lazăr", ştiam deja că are preocupări în domeniul proiectelor educaţionale europene, realizate cu sprijinul financiar al Comisiei Europene (Bruxelles), prin Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale. În urma unei discuţii pe care am avut-o recent, împreună, am aflat că timp de trei ani, (2001 - 2004), a făcut parte din echipa de proiect care a derulat activităţile proiectului şcolar Comenius "Vicino. Colega de carteira in Europe", realizat în parteneriat cu şcoli din Portugalia (coordonator), Italia, Bulgaria, Lituania şi Ungaria. Începând din 2004 a coordonat la nivel european proiectul şcolar Comenius "Who are we? You and I - We are building Europe Together" (2004 - 2007), implementat prin activitatea comună desfăşurată de instituţii de învăţământ din Grecia, Turcia, Portugalia şi Italia.

- Aţi mai participat şi la alte activităţi europene ca delegată a Liceului Teoretic "Aurel Lazăr", respectiv reprezentantă pentru România?
- Da. În anul 2001 am participat la un plasament în instituţie la Academia din Caen (Franţa) şi la conferinţa internaţională "Create a Mirror for Your School" (Comenius 3). Un an mai târziu, 2002, am câştigat participarea la un Curs de formare continuă pe probleme de management decizional "The Six Thinking Hats" organizat La Valletta (Malta) şi la Vizită de studiu Arion "Autoevaluazione d'istituto" desfăşurată la Torino.
De asemenea sunt beneficiara unei burse de formare continuă Comenius 2.2.c - Cursuri pentru profesori de limbi străine "English Language and Methodology" care a avut loc în oraşul Plymouth din Marea Britanie (2005). Mai am două participări la seminarii de contact, şi ele câştigate în urma evaluării pozitive a candidaturilor depuse: unul de tip Lingua "Content and Language Integrated Learning", la Avilá (Spania) în anul 2006 şi de curând am revenit în ţară după participarea la un Seminar de contact Comenius - "Intercultural Dialogue" care a avut loc la Melilla (Spania).

- Cum aţi caracteriza participarea la acest seminar de contact?
- Seminarul a fost organizat de Agenţia Naţională din Spania şi s-a desfăşurat la Melilla, un oraş şi o comunitate autonomă de Spania, de fapt o exclavă în coasta marocană a Africii. La acest seminar de contact au participat 65 de dascăli din 16 ţări europene, preocupaţi şi ei de realizarea unor proiecte şcolare Comenius cu tematică interculturală. Anul 2008 este declarat anul dialogului intercultural! Din punctul meu de vedere, activităţile desfăşurate în cadrul seminarului au fost fructuoase deoarece am reuşit să găsesc parteneri serioşi şi devotaţi şcolii şi ideii europene. Sperăm ca împreună cu ei, şi cu alţi parteneri cu care avem stabilite contacte promiţătoare, să iniţiem un proiect de parteneriat şcolar multilateral.


- Referitor la activităţile europene derulate, de ce folosiţi verbul a câştiga?
- Poate pare puţin straniu, dar nici un proiect de parteneriat şcolar, respectiv participare la vreo acţiune europeană, nu se realizează din senin. Toate proiectele, respectiv participările la cursuri, seminarii sau vizite sunt rezultatul unei munci de concepţie şi redactare a unei propuneri de proiect. De fapt, calitatea completării formularului de candidatură asigură reuşita proiectului. O candidatură de succes înseamnă că proiectul îndeplineşte obiectivele prioritare specifice acţiuni şi răspunde nevoilor solicitantului - instituţie sau cadru didactic. Aşadar, documentele de candidatură sunt supuse unei proceduri de selecţie şi primesc un anumit punctaj. Dacă punctajul este mare şi candidatura se încadrează în numărul de locuri, respectiv finanţarea este suficientă pentru a acoperii şi suma solicitată, candidaţii - instituţii sau dascăli, sunt declaraţi aprobaţi şi primesc grantul necesar derulării în bune condiţii a proiectului. Toate proiectele instituţionale şi individuale aprobate se realizează cu sprijinul financiar al Comisiei Europene prin Programul Învăţare pe Tot Parcursul Vieţi, fostul Program Comunitar Socartes.