Soția primului ministru al Guvernului României a cântat, sâmbătă seara, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Oradea, sub pseudonimul Yohanna Grace. Valerie Cioloș a evoluat în cadrul concertului „Regăsindu-l pe Brâncuşi”, pentru a susține campania de strângere de fonduri pentru achiziționarea sculpturii “Cumințenia Pământului”.

 

La cererea artistei, organizatorii nu au dezvăluit identitatea doamnei Cioloș, care a evoluat timp de jumătate de oră, în a doua parte a spectacolului, prezentându-și în premieră albumul ”Grace”. Evenimentul a susținut proiectul „Brâncuşi e al meu” în favoarea subscriptiei naţionale pentru achiziţia operei lui Constantin Brâncuşi, „Cuminţenia pământului”, emblema „primelor sculpturi moderne din lume”. 

Campania de subscripţie publică pentru achiziţia operei „Cuminţenia pământului” s-a încheiat pe 30 septembrie, însă conturile pentru donații sunt încă deschise. În acest sens, în cadrul concertului, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor, au fost expuse trei opere de artă: tabloul intitulat „Ravanetto”, pictură pe lemn realizată de artista de renume internațional Daniela Marchetti; sculptura intitulată „Seed”, realizată din argilă neagră de artista Arianna Cordiviola și sculptură mică de teracotă patinată, denumită „Sogno ancestrale”, realizată de Patrizia Cristina Pelu. Cei care doresc să le achiziționeze trebuie să-şi prezinte oferta la CCS, organizatorii menționând că banii vor fi apoi donaţi pentru achiziţia operei lui Brâncuşi.

Opera lui Brâncuși, pentru care s-a ținut acest spectacol la Oradea, costă 11 milioane de euro. Din această sumă, în jur de jumătate au fost alocați de Guvern, iar pentru restul a fost inițiată o campanie de strângere de fonduri, care, din păcate, nu a avut efectul scontat, Executivul de la București negociind prelungirea perioadei în care să fie strânși banii necesari.

Realizată în 1907, „Cuminţenia Pământului”, alături de opere precum „Sărutul” şi „Rugăciunea”, marchează cea mai apreciată perioadă de creaţie a lui Brâncuşi. Sculptura, care reflectă o filosofie anterioară creştinismului, prezintă o femeie concentrată asupra sa, figura degajând un mister care o transformă într-un portret universal. Atitudinea statuii sugerează un sentiment de ataşament faţă de pământul mamă. Iniţial, a fost expusă în 1910 la Muzeul Naţional de Artă al României. În anul 1911, „Cuminţenia Pământului” a fost vândută chiar de Brâncuşi lui Gheorghe Romaşcu, inginer şi iubitor de artă. Opera a fost confiscată abuziv în 1957 şi expusă în Muzeul de Artă al României. În anul 2012, în urma unui proces lung, opera a fost retrocedată moştenitorilor lui Romaşcu, care au acceptat acum să o vândă Statului Român pentru 11 milioane de euro, jumătate din suma la care a fost evaluată opera de artă.