Recent, în organizarea I.S.J. Bihor, la Aleşd, s-a desfăşurat o dezbatere publică a proiectelor de legi ale învăţământului preuniversitar şi statutul personalului didactic. Au participat directori de şcoli, cadre didactice cu responsabilităţi în domeniul evaluării, părinţi, primari şi viceprimari, reprezentanţi ai unor instituţii şi comunităţi locale.

Din partea I.S.J. au fost prezenţi Liliana Antonescu - inspector şcolar general, Dorel Luca şi Zoltan Akos - inspectori generali adjuncţi, Ilie Crăciun şi Daniel Negrean - inspectori, precum şi Ioan Ţenţ şi Alexandru Sanislav - preşedinte, respectiv vicepreşedinte al F.S.L. Bihor. Consiliul Judeţean a fost reprezentat de Dumitru Voloşeniuc. Liliana Antonescu a prezentat proiectul Legii învăţământului preuniversitar punând accent pe principiile de bază, noua structură a învăţământului preuniversitar cu prevederile sale, admiterea în liceu, precum şi noile instituţii judeţene cu atribuţiile lor privind monitorizarea, controlul şi evaluarea activităţii unităţilor de învăţământ. De asemenea, s-a reliefat creşterea rolului administraţiilor publice locale în asigurarea condiţiilor pentru şcolarizarea în condiţii optime a tuturor elevilor, prin finanţarea suplimentară şi cea compensatorie.
Proiectul Statutului personalului didactic a fost prezentat de Dorel Luca, noutăţile la acest capitol referindu-se la funcţiile de conducere şi condiţiile pentru ocuparea acestora, clasificarea personalului didactic după studii, vechime şi grade didactice, ocuparea funcţiilor didactice, precum şi salarizarea, problemă de interes major a cadrelor didactice. Nu în ultimul rând, s-a pus accent pe Deontologia profesională a personalului din învăţământ, fiind urmărită promovarea unei imagini pozitive a profesiei de dascăl, responsabilizarea personalului didactic, respectarea principiilor şi normelor de etică profesională. Cu acest prilej, Zeno Ţipţer, primarul oraşului Aleşd, a precizat că este important ca toate drepturile băneşti ale elevilor şi cadrelor didactice să se facă de la aceeaşi sursă de finanţare, respectiv bugetul de stat, întrucât puterea financiară a unor primării nu poate acoperi, din fonduri proprii, şi aceste drepturi, creându-se diferenţieri şi nemulţumiri în rândul cadrelor didactice. În aceeaşi ordine de idei, primarul comunei Vadu Crişului, Dorel Cosma, şi prof. Petru Bradea, din Delureni, au ridicat problema învăţământului în satele izolate, unde, în prezent, un învăţător lucrează simultan cu patru clase, iar prin noul proiect de lege i se mai adaugă încă o clasă, cea pregătitoare, ceea ce va duce la imposibilitatea realizării unui învăţământ eficient şi de calitate.