Starea Drumului Naţional 76, în special cea de pe porţiunea Dealul Bitii şi graniţa dintre judeţele Bihor şi Arad este dezastruoasă, iar nemulţumirile celor nevoiţi să circule pe el creşte de la o zi la alta. Din păcate, nici apelurile disperate ale oamenilor şi nici alegerile care bat la uşă nu-i mai impresionează pe bravii noştri reprezentanţi, astfel încât să-i determine să mai mişte vreun deget pentru a finaliza acest drum de coşmar.

 

Lucrările pe DN76 Oradea-Deva sunt din nou abandonate, iar această situaţie a fost adusă în atenţia autorităţilor atât de Crişana, cât şi de nenumăratele mesaje sau comentarii postate pe reţelele de socializare de  către cei care sunt nevoiţi să se deplaseze pe acest aşa-numit „drum”. În toamna anului trecut, o echipă formată din reprezentanţi ai CNADNR, în frunte cu prefectul de Bihor, Claudiu Pop, s-a deplasat în teren pentru a inaugura calea de rulare a tronsonului Oradea - Bitii a DN 76, reabilitată prin reciclare. La acea vreme, populaţia era informată că lucrarea, care are o garanţie de doi ani, „va fi continuată anul viitor cu turnarea stratului de uzură, finalizarea podeţelor şi a podurilor, dar şi lucrări de consolidare şi lărgiri ale curbelor”. Toţi cei prezenţi la acea dată în teren au ajuns la concluzia că DN 76 pe tronsonul Oradea - Beiuş se prezintă în condiţii bune, fapt ce permitea parcurgerea distanţei în aproximativ 40 de minute. Tot atunci, şeful Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, a ţinut să precizeze că reabilitarea prin reciclare a căii de rulare între Oradea şi Dealul Bitii reprezintă doar prima etapă a procesului de reabilitare a acestui tronson de drum. „În ianuarie 2016 va fi organizată o nouă licitaţie pentru lucrări de consolidare, lărgirea drumului în curbe şi turnarea stratului de uzură. Este o etapă intermediară nu finală ceea ce s-a făcut acum”, a menţionat Cecan, care nu a uitat nici de tronsonul cel mai dureros, Bitii - Ştei, în privinţa căruia a dat asigurări că CNADNR a semnat ordinul de plată pentru lucrări în valoare de peste 1 milion de euro realizate de AZVI pe tronsonul Bitii-Ştei, precum şi alte două ordine de plată pentru lucrările realizate de Constructmod pe tronsonul Ştei-Vârfurile, în valoare totală de aproximativ 2 milioane euro. Sunt declaraţii care la momentul respectiv păreau credibile şi au dat multe speranţe bihorenilor din zonă şi numai. Numai că de atunci a trecut iarna, e aproape gata şi primăvara şi bihorenii tot aşteaptă o minune, care nu mai pare să se întâmple. Între timp, calea de rulare pe tronsonul Oradea-Beiuş, fără strat de uzură, se degradează tot mai tare, iar tronsonul Bitii - Ştei este ca după bombardament…

Sute de întrebări, un singur răspuns

Ajunşi din nou la capătul răbdării şi văzând că de toate promisiunile autorităţilor se alege praful, iniţiatorii paginii de Facebook „Drumul Naţional 76” i-a îndemnat pe toţi cei afectaţi de această situaţie să scrie pe paginile prefectului de Bihor, precum şi ale parlamentarilor, şi să-i ia la întrebări despre soarta acestui drum, mai ales că, în curând, o să le ceară voturile. Singurul care a răspuns sutelor de mesaje postate pe Facebook a fost prefectul judeţului Bihor, Claudiu Pop, care, în 30 aprilie, a explicat că a făcut tot ce se putea face în privinţa rezolvării acestei probleme.

„Am explicat de nenumărate ori situaţia acelui drum. O mai spun odată: nu prefectul sau prefectura construieşte drumuri! Acel drum a fost licitat în 2011-2012, când s-a şi semnat contractul! Azi (n.r. - 30 aprilie), cele două tronsoane (Bitii-Ştei - constructor Azvi şi Stei-Vârfuri - constructor Construct Mod) sunt în execuţie în baza acelui contract! Prefectul NU poate interveni într-un contract commercial! Lucrările care s-au făcut anul trecut pe tronsonul Oradea-Bitii au fost posibile pentru că acel contract a fost reziliat de către CNADNR cu firma SCT Bucureşti! Şi azi acest tronson este practicabil! Din păcate, în ultima perioadă, nu s-a lucrat aproape deloc de la Bitii încolo. Am cerut de mai mult timp, în scris, CNADNR-ului să prezinte un punct de vedere referitor la nerespectarea termenelor de execuţie, să explice în scris motivele care au dus la acest blocaj. Când voi primi acest răspuns, îl voi face public!”, a scris Claudiu Pop.

„Ne-am făcut de râs în toată Europa”

Precizările reprezentantului Guvernului în teritoriu au fost apreciate de către iniţiatorii paginii Drumul Naţional 76, dar asta nu i-a împiedicat să vină cu completări şi să ridice alte întrebări la care cineva tot ar trebui să ofere un răspuns. „Ar mai fi de văzut cine suportă pagubele produse statului român prin renunţarea la finanţarea europeană (…)  În ceea ce priveşte solicitările dvs către CNADNR cu privire la starea de fapt, credem că aceste solicitări ar trebui să fi fost adresate nu companiei, pentru că la ora actuală aceasta vedem că este «stat în stat» şi face ce doreşte, fiind moştenirea lăsată de Narcis Neaga. Poate ar fi cazul, pentru că nu este târziu, ca despre această situaţie să-l informaţi pe ministrul Transporturilor, Dan Costescu, pentru ca şi CNADNR are nişte «şefi». La fel, pe primul ministru al României, deoarece reţeaua de drumuri naţionale sau autostrăzi, nu stă la ora actuală doar în catastrofa de la Cunta. Şi noi avem o catastrofă aici, de mai bine de 10 ani, iar ministrul Transporturilor ar trebui să ştie că DN76 înseamnă şi DE 79 şi înseamnă cel mai scurt traseu dintre Vama Borş şi Bucureşti. Ne-am facut de râs în toată Europa şi e destul, ajunge... (…) Trebuie informaţi că, da, există contracte, dar nu se lucrează, trebuie văzut de ce nu se lucrează şi care sunt cauzele şi a cui e vina. Şi luate măsuri urgent!!! Semnarea unui contract nu presupune apoi aşteptarea termenului în care acesta expiră, ci şi verificarea pe parcursul derulării lui, a graficului de execuţie, pentru că altfel, nu peste mult timp, există pericolul pierderii si a acestor fonduri....”, precizează Dan Popa, unul dintre cei 2.300 de realizatori ai paginii „Drumul Naţional 76”, care consideră că Guvernul României ar trebui informat şi despre riscul ca numărul cazurilor de boli de plămâni, chiar cancer pulmonar, să crească în următorii ani în zona Bitii – Vârfuri, defrişată de buldozere. „Dacă nu plouă şi e mocirlă, e praf că nu se vede prin el, praf ce afectează întregul aparat respirator şi nu numai.... Nu o spunem noi, afirmaţia a fost făcută de către un medic specialist, în cadrul unor reportaje făcute în 2015 de către Naţional TV”, subliniază Dan Popa, care, în finalul intervenţiei, îi cere prefectului de Bihor ca, împreună cu prefectul de Arad, „să-i determinaţi pe „domnii” de la nenorocita asta de companie să-şi îndeplinească atribuţiunile de serviciu, pentru care iau lună de lună conştiincioşi salariile, din impozitele şi taxele pe care le plătim şi noi, cei care locuim în această parte a judeţelor Bihor şi Arad. Şi vă mai rugăm să-i informaţi că toţi locuitorii din aceste zone sunt extrem de revoltaţi de această situaţie!”.