Administratorii drumului public "faultează" obligaţiile rutiere Circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor, pietonilor şi a celorlalte categorii de participanţi la trafic, drepturile, obligaţiile şi răspunderile ce revin persoanelor fizice şi juridice, precum şi atribuţiile unor autorităţi ale administraţiei publice sunt prevăzute clar în Ordonanţa de urgenţă nr.195 privind circulaţia pe drumurile publice. Cum se respectă aceste obligaţii, veţi putea constata în rândurile care urmează. Unde-i lege, nu-i tocmeală! Conform art.200 din Codul Rutier, "vehiculul cu tracţiune animală nu poate fi condus pe autostrăzi, drumuri naţionale, în municipii, precum şi pe drumurile la începutul cărora există indicatoare care îi interzic accesul". Cu toate aceste prevederi, căruţele continuă să circule atât pe drumurile naţionale, cât şi în municipiul Oradea, fie zi sau noapte. Cum legea trebuie respectată de către toţi cetăţenii, deopotrivă, trebuie luate şi măsurile care să-I oblige pe cei în cauză s-o respecte. Dar ca să obligi un căruţaş să nu folosească un drum naţional, trebuie să-I oferi o alternativă. În acest caz, legiuitorul menţionează că "administratorul drumului public este obligat să amenajeze drumuri laterale destinate circulaţiei vehiculelor cu tracţiune animală, potrivit competenţelor stabilite prin lege". În cazul DN 1, 76, 79 este vorba de Administraţia Drumurilor Naţionale, iar în cazul municipiilor răspunderea o poartă primăriile. Deci, nu e o glumă: căruţelor trebuie să li se asigure drumuri laterale, pe care să poată circula fără nici o restricţie. În caz contrar, vor apare controversele : căruţaşii vor fi amendaţi, apoi, fireşte, şi ei, la rândul lor, vor da în judecată administratorii drumurilor pentru a obţine despăgubirile care li se cuvin. În mod cert vor avea câştig de cauză? Poliţia Rutieră şi centurile de siguranţă Deşi noul Cod Rutier prevede faptul că de la folosirea centurilor de siguranţă sunt exceptaţi, printre alţii, poliţiştii aflaţi în misiune, iată că la nivelul Serviciului Poliţiei Rutiere Bihor regulile sunt cu totul altele. Agenţii SPR aflaţi în maşinile de serviciu sunt sfătuiţi să folosescă centurile de siguranţă tocmai pentru a fi un exemplu de conduită pentru ceilalţi participanţi la trafic. "Sunt încă mulţi conducători auto care nu folosesc centurile de siguranţă, deşi în cele mai multe cazuri acestea au salvat vieţile celor implicaţi în accidente rutiere grave. Am cerut colegilor mei să folosescă centurile desiguranţă în ideea că poate vor roşi ceilalţi participanţi la trafic care fac abstracţie de această obligaţie" - a opinat comisarul Eugen Boc, şeful SPR. Atenţie, radare în cascadă! Efectivele Poliţiei Rutiere Bihor s-au aflat, luni, în traficul din municipiu şi pe drumurile naţionale, în scopul disciplinării circulaţiei rutiere şi prevenirii accidentelor de circulaţie. Conform informaţiilor furnizate de către inspectorul principal Claudiu Ciuclea, ofiţer în cadrul SPR, "s-a acţionat cu cinci radare în cascadă, amplasate pe DN 19 Oradea - Satu Mare, fiind sancţionate contravenţional 91 de încălcări a limitelor legale de viteză, zece depăşiri neregulamentare şi alte 205 de abateri. De asemenea, au fost reţinute în vederea suspendării un număr de opt permise de conducere, iar trei certificate de înmatriculare au fost reţinute". Astfel de acţiuni au continuat şi ieri, pe DN76, fiind dispuse radare în cascadă în zona localităţilor Sânmartin, Sâmbăta, Pocola şi Brăteşti. Deci, stimaţi participanţi la trafic, nu vă jucaţi cu focul pentru că vă poate arde la buzunare, inclusiv în zilele care urmează...