Guvernul a hotărât că, începând cu anul şcolar 2009 - 2010, să se desfiinţeaze şcolile de arte şi meserii. Astfel, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi a Inovării a introdus într-o şedinţa de Guvern hotărârea privind cifra de şcolarizare pentru anul şcolar şi universitar viitor, în care nu se mai regăsesc clasele din SAM-uri.

Pentru acest an, s-au alocat 221.000 de locuri pentru învăţământul liceal cu cele trei profiluri: teoretic, vocaţional şi profesional şi tehnic. Până în momentul de faţă, erau alocate locuri şi la SAM-uri, însă în urma şedinţei de Guvern s-a hotărât ca acestea să fie transformate în locuri pentru liceele profesionale şi tehnice. Studiile liceale de 4 ani în cazul liceelor profesionale şi tehnice conferă absolvenţilor nivelul de calificare 3, faţă de SAM, cu durata studiilor de 2 ani, care corespunde nivelului de calificare 1. Referentul de la reţeaua şcolară din cadrul ISJ Bihor, Sebastian Hrebeştean, a precizat faptul că Ministerul Educaţiei, probabil, are în vedere prin această schimbare modificarea stucturii sistemului educaţional preuniversitar, în vederea creşterii nivelului de pregătire al elevilor, întrucât cei care termină doi ani de studii la Şcolile de arte şi meserii obţin nivelul 1 de calificare şi îşi găsesc din ce în ce mai greu un loc de muncă în domeniul calificării lor. "Pentru a obţine nivelul 2 de calificare ei trebuiau să finalizeze anul de completare, iar apoi aveau dreptul să se înscrie în clasa XI-a la liceu, iar după absolvirea acestuia obţineau nivelul 3 de calificare, astfel, reuşind să se angajeze mult mai uşor", a precizat acesta. Conform H.G. nr. 77 din 11 februarie a.c., pentru lichidarea ultimelor clase din cadrul Şcolilor de arte şi meserii, pentru anul şcolar viitor, s-au alocat la nivel de ţară 75.000 de locuri la clasele complementare. De asemenea, Hrebeştean a mai adăugat că tendinţa absolvenţilor de SAM-uri la nivelul judeţului Bihor era de a face anul complementar în proporţie de aproximativ 90%, pentru a urma apoi cursurile liceale. În altă ordine de idei, Hrebeştean a mai adăugat faptul că, probabil, s-a renunţat la clasele din Şcolile de arte şi meserii întrucât locurile alocate acestui tip de învăţământ nu era erau ocupate decât în proporţie destul de mică. "În Bihor, din cele 70 de clase de SAM, doar 55 au avut suficienţi elevi, astfel încât să funcţioneze", a încheiat acesta.